Tässä ovat Editkilpailun 2023 voittajat! Voittajat julkistettiin 16.5. järjestetyssä Editgaalassa.
Tutustu tuomaristoihin täältä.

Toimitukselliset sarjat

Vuoden yleisömedia

Demokraatti, Kustannus Oy Demokraatti

Demokraatti on luonut nahkansa laadukkaasti, ja muotoutunut relevantiksi poliittisen keskustelun areenaksi – myös oman puolueen kriittisen keskustelun osalta. Kun muut puoluesidonnaiset lehdet ovat olleet viime vuosina harvinaisia, Demokraatti kulkee vastavirtaan. Ajassa kiinni oleva ja hyvännäköinen lehti on osoitus siitä, että poliittisesti sitoutunut julkaisu voi olla journalistisesti korkeatasoinen ja toteuttaa toimitustyön laatustandardeja. Panostus kulttuurijournalismiin ilahduttaa. 

demokraatti.fi

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Arkkitehti, Suomen Arkkitehtiliitto

Arkkitehti on korkeatasoinen, kiinnostava ja tyylikäs julkaisu, jonka haluaa pitää esillä ja säilyttää. Lehti katsoo alaa laajasti ja kriittisesti, ja sisältö palvelee jäsenten lisäksi myös ammattikunnan ulkopuolisia lukijoita. Lehden kiehtova visuaalisuus sopii sen sisältöihin ja tukee hienosti ammattiryhmän identiteettiä. Perinteikäs lehti tuntuu tuoreelta ja ajankohtaiselta, ja sille voi ennustaa pitkää ikää. 

ark.fi

Vuoden asiakasmedia

Kaija, Helsingin Satama Oy / Omnipress Oy

Kaija on ajassa kiinni oleva jämäkkä ja tasapainoinen asiakaslehti, jonka sisältö on hyödyllistä ja harkittua. Onnistuneen uudistuksen ansiosta lehti on entistä enemmän journalistinen tuote, mikä tarjoaa mahdollisuuksia aiempaa monipuolisempaan sisältöön. Ihmiset, uutiset ja ilmiöt ovat hyvässä tasapainossa, ja lehti pilkkoo lukijalle vaikeitakin aiheita sopivan kokoisiksi ja ymmärrettäviksi teemoiksi. Kaija palvelee Helsingin Sataman asiakkaiden lisäksi myös muuta yhteiskuntaa. 

→ Kaija

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Riikka Lehtovaara, Kotiliesi

Riikka Lehtovaaralla on varma ote, sujuva kynä ja vahva ymmärrys yhteiskunnasta. Hänen jutuissaan on pakotonta hauskuutta ja erinomaista näkökulmitusta, ja hänellä on mahtava kyky kirjoittaa isoista aiheista arkisten havaintojen kautta. Jutut pysyvät hallinnassa laajasta haastateltavien ja näkökulmien kirjosta huolimatta. Lehtovaara on monipuolinen ja sivistynyt ammattilainen, jolla on vahva oma ääni.

Lue jutut:
Mitä me oikeasti siivoamme?
Se on sitten 500 euroa, kiitos!

 

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Aapo Huhta, Suomen Kuvalehti, freelancer

Klassisen ja modernin kuvailmaisun keinoin leikittelevällä Aapo Huhdalla on poikkeuksellinen taito tuoda kuvillaan syvyyttä tekstiin. Hänellä on omaleimainen tyyli, jossa yhdistyy hienolla tavalla taiteellinen ilmaisu ja journalistinen näkemys. Teknisesti taidokkaissa henkilökuvissa Huhta onnistuu paljastamaan kuvattavasta aina jotakin uutta katsojalle. Kaikesta näkee, että kuvaaminen on hänelle intohimo. 

Aapo Huhdan kilpailukuvat

Vuoden aikakausmediajuttu

Tältä vulva oikeasti näyttää
HS Sport Digi 14.4.2023

Tekijät: tuottaja ja toimittaja Heini Maksimainen, kuvaaja Outi Neuvonen, tekstin editointi Laura Kangasluoma, kuvatoimittaminen Maria Lähteenmäki, ulkoasu Terhi Montonen.

Tämä on juttu, jollaista ei ole aiemmin nähty. Laajaa lukijakuntaa koskettavaa aihetta käsitellään vahvan visuaalisesti raikkaalla ja tuoreella tavalla. Kokonaisuus on harkittu, hyvin jäsennelty ja kiitettävän epäsensaatiomainen. Kuvat ja teksti tukevat toisiaan hienosti, ja juttua voi lukea monella tavalla. Yhteiskunnallisesti merkityksellinen ja verkossa mainiosti toimiva juttu on tärkeää luettavaa jokaiselle.

Lue juttu

Vuoden lifestylejuttu

Hellehelmat
Trendi 5/2023

Tekijät: valokuvaaja Satu Nyström, stailisti Annika Rantala, meikkaaja Essi Kylmänen, Iisa R, As You Are -mallitoimisto.

Kansainvälisen tason muotijutussa saumaton tiimityö ja huolellinen valmistautuminen todella näkyy! Hevosen käyttö kuvauksissa tuo erinomaisen lisän jutun visuaalisuuteen, ja upeat koko aukeaman kuvat tarjoavat lukijalle nautinnollisia hengähdyshetkiä. Hyväntuuliset pienet tekstit ovat kuin piste iin päälle taidokkaasti kuvattuun ja stailattuun juttuun. Siitä jää kevyt ja kesästä huumaantunut olo. 

Lue juttu

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa

TAUKO Magazine
TAUKOdesign Oy

Viehättävä, raikas ja klassinen lehti huokuu paperia myöten luksusta. Taitto on harmonista ja eleetöntä, typografiset kontrastit ja hierarkia viimeiseen asti harkittuja. Kauniin ja aikaa kestävän kokonaisuuden jokainen elementti kuvastaa lehden arvomaailmaa, ja tinkimätön designajattelu läpäisee koko brändin ompelukaavoista Instagramiin. Tauko on samaan aikaan äärimmäisen cool ja hyväilevän lämmin kokemus.  

taukomagazine.com

Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys

Suomen Luonto 9/2023, Suomen luonnonsuojeluliitto

Yleisö äänesti Suomen Luonnon kannen voittoon 1 152 äänellä. Kansiäänestys oli käynnissä Editkilpailun sivustolla maaliskuun ajan. Yhteensä ääniä annettiin 3 970. Äänestäjien mukaan kansi oli ajankohtainen, kiinnostava ja tunteisiin vetoava. Se viestittää myös meidän kaikkien vastuusta luonnosta. 

“Hypnoottisen lumoavat norpan kasvot! Vesi, valo ja värit! Rauhallinen ja tyyni kansi, jossa on vain hillitysti elementtejä. Olennainen nousee esiin – kirjaimellisesti.” 

“Mukavaa kontrastia tämän hetken karuun maailmantilanteeseen. Vie ajatukset luontoon ja rauhalliseen tunnelmaan.” 

“Kannen kuva on puhutteleva. Otsikko saa pohtimaan kysymystä ja innostaa lukemaan jutun lehdestä – täyttää siis tehtävänsä erinomaisesti.” 

 

Vuoden digi

Meillä kotona -kaupat, Meillä kotona

Raikkaan rehellinen kaupallinen idea luo uuden ansaintamallin perinteisen mainonnan rinnalle. Elegantti verkkokauppa saa uskottavuutensa luotettavasta mediabrändistä, ja kuratoitu valikoima luo lukijoille lisäarvoa. Kaupan design on inspiroiva, tyylikäs ja selkeä, ja kaupallinen sisältö on selkeästi erotettu journalismista. Tällainen laadukkaan sisällön ja verkkokaupan yhdistelmä on täysin uutta suomalaisessa mediakentässä.  

→  Tutustu kauppaan

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Tivi in English, Tivi

Tivi in English tuo kotimaisen ICT-alan tärkeimmät uutiset tarjolle myös niille lukijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Oivaltava ja kustannustehokas tekoälyn sovellutus on tuotu lukijoiden saataville jo siinä vaiheessa, kun moni muu vasta pohtii tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia. Yksinkertainen ja skaalautuva uudistus on myös yhteiskunnallinen teko. 

→ Tivi In English

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Toukola & Kotiliesi, Kotiliesi

Otavamedian ja Kotilieden Toukola-tiimi:
videotuottaja Anni Reenpää, Food Manager Sanna Mansikkamäki,  sisältöstrategi Karoliina Närvänen, DOP / editori Miika Kainu, vastaava tuottaja Ulla Lehtinen, tuottaja Outi Hakkarainen, toimittaja-tuottaja Johanna Keponen, toimittaja Sinimaria Halonen, toimittaja Alina Koskela,  ulkoasupäällikkö Sari Kaitila, toimituspäällikkö Uura Hagberg, vastaava päätoimittaja Saija Hakoniemi

Herkullinen ja kaunis konsepti on onnistunut luomaan erityisesti Instagramiin osallistuvan yhteisön Kotilieden ytimessä olevien aiheiden ympärille. Suositut lyhytvideot tukevat lehden sisältöä ja onnistuvat tavoittamaan uutta innostunutta yleisöä. Toimitus tekee vuorovaikutukseen houkuttelevaa sisältöä, eikä pelkää tehdä teknisiä ja sisällöllisiä kokeiluja. Suuri plussa tekijöiden heittäytymisestä! 

Toukola verkossa
Toukola Kotilieden Instagramissa

Erikois-Edit

Briif-äänilehtipalvelun lanseeraus
Briif Technologies

Audiotrendistä vauhtia saava Briif tuo luotettavan median ääreen uutta nuorta yleisöä, luo aikakauslehdille uuden tulonlähteen ja opettaa suomalaisille kokonaan uutta mediankäyttötapaa. Tärkeä aikkariteko vie alaa eteenpäin.

Briif.io

Markkinoinnilliset sarjat

Vuoden aikakauslehtimainos

Vastuullisuuden jäljet (mainossarja)

mainostaja: Berner
markkinointijohtaja Satu Laakso, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander

mainostoimisto: Miltton
Creative Director Erkko Mannila, Art Director Roope Sandberg, Copywriter Mikko Mäkelä, Project Manager Minna Malinen,  Graphic Designer Sanna Hyvärinen, Account Director Hanna Laakkonen, Copywriter Erika Raiskinen

mediatoimisto: Dentsu
strateginen suunnittelija Veli-Pekka Ojamaa, Commercial Director Johanna Mustonen

muut tekijät: valokuvaaja Christian Jakowleff, Set Designer Päivi Helander

käytetyt mediat: Apu, Avotakka, Eeva, Kauppalehti Optio, Kotiliesi, Tekniikan Maailma

Bernerin mainossarja edustaa klassista, kaunista ja huolella ajateltua aikakauslehtimainontaa. Harmonisessa kokonaisuudessa taktinen tuote ja vastuullisuusviesti kohtaavat luontevasti. Oivaltavasti otsikoidut ja visuaalisesti loppuun asti hiotut mainokset kertovat tarinan ja tulevat iholle. Sarjamaisuuden onnistumisesta erikoisplussaa. 

Vuoden aikakausmediakampanja

Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite, Lohjan kaupunki

mainostaja: Lohjan kaupunki
viestintä- ja markkinointipäällikkö Evita Malm
viestintäkoordinaattori Roosa-Maria Kylli

suunnittelu: Sanoma Media Finland, Ankkalinna
luova suunnittelu Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, copywriter Meri-Helene Mikkola

käytetyt mediat:
printti (Aku Ankka), digi (akuankka.fi), Aku Ankan Instagram ja Facebook
Lohjan kaupungin somekanavat ja tapahtumat

muut tekijät:
asiakaspäällikkö Johanna Nurmikari, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, ankkapiirtäjä Kari Korhonen

Hallittu ja hauska Lohjalle lompsis on piristävä poikkeus kaupunkimarkkinoinnissa! Perinteistä mediaa hyödyntäneessä kampanjassa uskallettiin luottaa yhteen, huolellisesti toteutettuun ideaan. Oivaltava brändiyhteistyö tavoitti lapsiperhekohderyhmän mieleenpainuvalla tavalla, ja laadukkaalla printtiliitteellä Lohja varmisti pitkäkestoisen yhteyden lukijoihin. 

Lohjalle lompsis -digitaalinen mainosliite
Aku Ankan Lohja-visa

Vuoden aikakausmediamainostaja

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

SOK on kasvattanut voimakkaasti panostuksiaan aikakausmedioiden digitaalisiin kanaviin parin viimeisen vuoden aikana. Mainostaja on tehnyt tuloksellista display ja natiivimainontaa ja löytänyt sitoutunutta yleisöä esimerkiksi aikakausmedioiden teemaosioista. Laadukkaalla mainonnalla on kasvatettu lukijoiden ostokiinnostustusta. 

Siirry takaisin sivun alkuun