Milloin kilpailuun ilmoittaudutaan? Kuka voi ilmoittautua mukaan? Paljonko ilmoittautuminen maksaa? Lue Editkilpailun säännöt ja ohjeet alta.
Aikakausmedian vuosittaisessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Vuonna 2023 jaetaan palkintoja 15 eri sarjassa.
Kilpailuun ilmoittaudutaan kilpailusivustolla joulukuun 2022 alusta alkaen. Ehdotusten on oltava Aikakausmediassa viimeistään tiistaina 31.1.2023 klo 16.00. Mikäli ehdotukseen liittyy fyysisiä materiaaleja, myös niiden on oltava toimitettu Aikakausmediaan tuolloin.
Osassa sarjoista kilpailuun voi ilmoittaa useamman kuin yhden ehdokkaan. Mikäli ilmoittautumisia lähetetään useampia kuin sarjassa sallittu määrä, ylimääräiset ehdokkaat hylätään. Ilmoittaja vastaa toimituksellisissa sarjoissa siitä, että media, jonka nimissä ilmoittautuminen tehdään, on tietoinen ilmoittautumisesta.
Mikäli ehdotus palkittavasta työstä tai osa siitä on jo ollut mukana aikaisempien vuosien Editkilpailussa tai julkaistu ensimmäisen kerran ennen kilpailuvuotta, tuomaristo voi päättää ehdotuksen hylkäämisestä. Palkinto voidaan jättää jakamatta sarjassa, johon ei ole tullut riittävästi laadukkaita ehdotuksia.
Kilpailun järjestäjä on Aikakausmedia ry, joka päättää kilpailun toteutustavasta ja säännöistä, vastaa ehdokkaiden esikarsinnasta sekä nimittää asiantuntijatuomaristot. Kilpailuun ehdokkaita ilmoittavat vastaavat siitä, että Aikakausmedialla on oikeus käyttää kilpailuun lähetettyjä töitä viestinnässä ja markkinoinnissa. Tulokset julkistetaan Editgaalassa 25.5.2023.
Kilpailuun osallistuminen on maksutonta.
Joissain sarjoissa* edellytetään tai painettujen lehtien tai muun materiaalin toimittamista. Myös niiden on oltava perillä Aikakausmediassa 31.1.2023 klo 16.00 mennessä.
Toimitus postitse: Aikakausmedia, PL 185, 00131 HelsinkiToimitus lähetillä: Aikakausmedia c/o Jumo, Pohjoinen Makasiinikatu 2, 00130 Helsinki (arkisin klo 8.00–16.00)
*) Lehtien toimittaminen on pakollista Vuoden media -sarjoissa ja Vuoden ulkoasu -sarjassa, mikäli lehti ilmestyy painettuna. Vuoden aikakauslehtimainos – ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjoissa fyysiset materiaalit voi toimittaa halutessaan.
Toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua Aikakausmedian jäsenluetteloon merkityt aikakausmediat sekä niiden vakituiset ja freelancerinä työskentelevät tekijät. Erikois-Edit-sarja on avoin kaikille.
Kilpailuun voi ilmoittaa vuoden 2022 aikana julkaistuja aikakausmedioita ja niiden sisältöjä sekä henkilöitä, jotka ovat työskennelleet aikakausmediassa/aikakausmedialle kilpailuvuonna. Osassa sarjoista kilpailuun voi ilmoittaa useamman kuin yhden ehdokkaan/työn.
Toimituksellisten sarjojen voittajat/voittajatiimit saavat 2 000 euron palkintosumman. Voittajatiimit päättävät summan jakamisesta itse. Yhteystiedot palkintosumman toimittamisesta varten on toimitettava kolmen kuukauden sisällä palkinnon julkistamisesta eli 25.8.2023 mennessä.
Vuoden asiakasmedia -sarjassa palkitaan aikakausmedia, joka palvelee julkaisijan asiakkaita juuri heille sopivissa kanavissa. Media vahvistaa asiakastyytyväisyyttä, lisää yrityksen tunnettuutta ja nostaa esiin yritykselle merkityksellisiä aiheita kiinnostavalla tavalla. Yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet ja lukijan palveleminen ovat erinomaisessa tasapainossa, ja media on lukijalleen tärkeä asiakasetu. Arvioinnissa huomioidaan julkaisun laatu, innovatiivisuus sekä journalistiset ansiot kaikissa lehden kanavissa. Mikäli lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle on toimitettava 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2022 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Toimitusohjeet löydät sivun ylälaidasta
Markkinoinnillisista sarjoista Vuoden aikakauslehtimainos- ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjat ovat kaikille avoimia. Vuoden aikakausmediamainostajan valitsee Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä.
Markkinoinnillisten sarjojen mainosten ja kampanjoiden pitää olla vuoden 2022 aikana julkaistuja jossakin suomalaisessa aikakausmediassa. Ehdotuksia voivat tehdä mainostajan, mediatoimiston, mainostoimiston edustajat ja mahdolliset muut tuotantoon osallistuneet tahot.
Huom! Sarjoihin liittyy myös erillisiä ohjeita, jotka kerrotaan kilpailusarjat 2022 -sivulla sekä ilmoittautumislomakkeella.
Lisätiedot: Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo.