Tässä ovat Editkilpailun 2024 voittajat! Tutustu kaikkiin shortlistalla olleisiin ehdokkaisiin täältä. Kilpailun tuomaristot näet täältä.

Toimitukselliset sarjat

Vuoden yleisömedia

Suomen Kuvalehti, Otavamedia

Journalistisesti kunnianhimoinen ja visuaalisesti laadukas media onnistuu kaikissa kanavissaan. Printissä huikeita lukuaikoja saavuttava lehti on muovannut sisältöjään digitaalisiin kanaviin luontevasti kunkin kanavan ominaispiirteitä hyödyntäen, mutta ryhdikkäästi oman tyylinsä ja äänensä säilyttäen. Nostamalla taitavia tekijöitään esiin lehti antaa luotettavalle journalismille kasvot. Perinteitä kunnioittaen uudistunut Suomen Kuvalehti tekee maailmaa ymmärrettävämmäksi ja herättää ajatuksia journalismin ikiaikaisia hyveitä vaalien. 

suomenkuvalehti.fi

Kunniamaininnat saivat ET-lehti, Sanoma Media Finland ja Viinilehti, Viinilehti Oy.

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy

Kotitalon jämäkkä ja johdonmukaisesti toteutettu konsepti kantaa yhdenmukaisena kaikissa kanavissa: printissä, digissä, uutiskirjeessä ja somessa. Lehti tarjoaa lukijalle arvokasta sisältöä kauniissa paketissa, ja journalistinen kunnianhimo näkyy kautta linjan. Visuaalisesti onnistunut printtilehti on myös tuntumaltaan laadukas. Oivaltavat aihevalinnat palvelevat laajasti kaikkia asumisesta kiinnostuneita suomalaisia. Lehden taloyhtiöasumisen erityispiirteet huomioiva tilausmalli on poikkeuksellisen fiksu. 

kotitalo.fi

Kunniamaininnat saivat TEK-lehti, Tekniikan Akateemiset TEK sekä Telma, Työsuojelurahasto ja Työturvallisuuskeskus / Genero Oy.

Vuoden asiakasmedia

Yhteishyvä, SOK

Koko kansan aikakauslehti on sisällöltään lähes ylitsepursuavan laaja ja monipuolinen, mutta silti hallittu ja varma kokonaisuus. Perinteinen printtilehti on laajentunut määrätietoisin harppauksin monikanavaiseksi mediaksi, jolla on tunnistettava ilme kaikissa kanavissa. Huolellisesti konseptoidussa lehdessä on hyvä tasapaino yhteiskunnallisten aiheiden, kuluttamisen, ruoan ja vastuullisuusteemojen kanssa. Laadukkaat monikanavaiset ruokasisällöt ansaitsevat erityisen kiitoksen.  

yhteishyva.fi

Kunniamaininnat saivat Otavamedian tekemä Kespron asiakaslehti Menu sekä Generon tekemä OP Osuuskun OP Media.

Erikois-Edit

Jarmo Wright, kuvatoimittaja, Suomen Kuvalehti

Jarmo Wrightin kulisseissa tekemä työ nostaa muiden osaamista esiin. Wrightilla on silmää ja näkemystä panna lehteen nuorten dokumentaristien jopa valokuvataidetta lähestyviä kuvia, jotka eivät ensinäkemältä ole kauniita tai some-estetiikan mukaisia. Hän antaa kuvaajien näkemyksille, luovuudelle ja osaamiselle rohkeasti tilaa, mikä saa Suomen Kuvalehden erottumaan kilpailijoistaan. Ilman Wrightin kaltaisia superammattilaisia aikakausmediat eivät olisi niin tunteisiin ja kaikkiin aisteihin käyviä.  

Kunniamaininnat saivat ET:n ja Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill ja Eevan ja eeva.fin päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki.

Vuoden aikakausmediajuttu

Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024

Tekijät: vapaa toimittaja Axa Sorjanen, testituottaja Aimo Niemi, kuvapäällikkö Mirva Kakko ja valokuvaaja Tomi Tähti.

Riemastuttavan raikkaan ja aiheeltaan tärkeän jutun lukee ilolla! Oivaltava ja huolella rakennettu teksti on journalismia parhaimmillaan ja tarjoaa uuden näkökulman vertailujuttujen genreen. Grafiikka, taulukot ja taitto ovat moitteettomia, kuvat arkisuudessaan kauniita. Tekijöiden ammattitaitoa huokuva juttu on loppuun asti mietitty ja lukijaa palveleva. Lukuelämyksen lisäksi vertailu tarjoaa lukijalle rahanarvoista tietoa, jota ei muualta saa. Kaikesta näkyy, että juttu on tehty tinkimättömästi ja rakkaudella 

→  Lue juttu

Kunniamaininnat sarjassa saivat HS Teeman Mika Waltarin salaisuus ja Imagen Päättyviä lankoja.

Reetta Pasasen kuvat

Vuoden lifestylejuttu

Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024

Tekijät: toimittaja Valtteri Väkevä, kuvat Antti Rintala, taitto AD Timo Tervoja, editori toimituspäällikkö Pekka Hiltunen.

Mukaansa tempaava nojatuolimatka tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Perusteellinen pohjatyö näkyy lopputuloksessa, ja taitavasti kirjoitetussa jutussa jokaisella lauseella on tarkoituksensa. Pysäyttävän hienot kuvat, harkittu ja vetävä taitto sekä huolella editoitu teksti muodostavat jutusta harmonisen kokonaisuuden. Kaikin puolin onnistuneen jutun kruunaa luotto lukijan kuvanlukutaitoon. 

→  Lue juttu

Kunniamaininnat sarjassa saivat Glorian Alman aika ja Kodin Kuvalehden Leipurin joulutaiat.

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto

Mari Pihlajaniemen jutut vetoavat poikkeuksellisen elävästi lukijan kaikkiin aisteihin. Hän yhdistelee jutuissaan sujuvasti erilaisia kerronnan tyylejä ja punoo monimutkaisetkin faktat mukaan helposti lähestyttävällä tavalla. Taitavasti rakennetut tekstit pitävät lukijan mielenkiinnon yllä alusta loppuun, ja jutuillaan toimittaja osoittaa, että mistä tahansa aiheesta saa kiinnostavan jutun. Rikasta ja moni-ilmeistä kieltä käyttävä Pihlajaniemi on suvereeni tarinankertoja, jonka jutut avaavat uusia näkökulmia maailmaan.  

Lue jutut:

Tottelemattomat
Veden vieraat

Kunniamaininnat saivat ET-lehden Anna Kanto ja Eevan Eveliina Lauhio.

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Reetta Pasanen, Yhteishyvä

Reetta Pasasen kuvat ovat kulmasta kulmaan täyttä herkkua! Raikkaissa ja rohkeissa ruokakuvissa kuvauskohteet asettuvat osaksi suurempaa visuaalista kertomusta – kuvaajalla on taito luoda tutun tuntuista surrealismia. Kuvissa ilahduttaa kuvaajan kyky leikkiä, heittäytyä ja kuvitella tunnelmia luomiinsa maailmoihin. Pasanen todistaa, että ruokaa voi kuvata mielikuvituksellisella ja yllätyksellisellä otteella.  

Kunniamaininnat sarjassa saivat Outi Törmälä ja Antti Yrjönen.

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa

Parnasso, Otavamedia

Tekijät: AD Marjo Leskinen ja ulkoasupäällikkö Laura Villi.

Kirjallisuuteen keskittyvän lehden ulkoasu nostaa tekstin keskiöön toteavasti ja hillitysti. Ajattomassa ulkoasussa kaikki on loppuun asti hiottua aina huolellisesta palstajaosta harmoniseen typografiaan. Kuvitukset ja valokuvat ovat syvällisiä ja laadukkaita. Jokainen elementti tuntuu harkitulta, ja lehti on lukukokemuksena kuin helpotuksen huokaus, jännittyneen ilman ulospuhallus. Päällystämätön paperi sopii hyvin rohkeaan ja omannäköiseen julkaisuun, jonka äärelle on nautinnollista pysähtyä.  

Kunniamainnat sarjassa saivat Eeva ja Mondo.

Vuoden aikakauslehtikansi

Suomen Luonto 2/2024

Suomen Luonnon kärppäkansi on yhtä aikaa kepeä ja älykäs. Pääotsikon ja kuvan yhdistelmä on vastaansanomattoman hauska ja aiheuttaa välittömän positiivisen tunnereaktion. Huippuonnistuneessa kuvassa kärpän ilme ja asento ovat täysin kohdallaan, ja syväterävyysalueen ansiosta otsikot ja lehden logo nousevat luontevasti ja vaivattomasti esiin.  

Kunniamaininnat sarjassa saivat Apu 45/2024 ja Image 7–8/2024.

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi

Tekijät: toimittaja Saara Sarvas, tuottaja Milla Kukkonen, AD Saara Hurme ja Sarleena Kinanen, kuvaus ja leikkaus Antti Raatikainen, Antti Vettenranta ja Timi Kuosmanen, päätoimittajat Mari Karsikas ja Mari Paalosalo-Jussinmäki.

Yksityistä ja yhteiskunnallista oivallisesti yhdistävä konsepti tuo naistenlehtien maailman videomuotoon. Sarjaan kutsutut ilahduttavan erilaiset vieraat kertovat ajatuksistaan avoimesti ja vapautuneesti Saara Sarvaksen lempeässä ohjauksessa. Konstailemattoman tyylikkäästi kuvatut videot kannustavat pohtimaan meihin kaikkiin kohdistuvia ulkonäköpaineita, sisäistettyjä kauneuskäsityksiä ja yhteiskunnallisia rakenteita. Yhtä aikaa kepeä ja syvällinen konsepti toimii myös kiinnostavana meikkausvideona. 

→  Lue lisää videosarjasta
→  Katso videoita tästä

Kunniamaininnat sarjassa saivat Eevan Syöpäsiskot -podcast ja Yhteishyvän Instagram Reels -ruokavideot.

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva

Tekijät: Työhuone Tuormaan tuottaja Kristiina Tuormaa, johtava AD Reetta Röynä, graafinen suunnittelija Saara Hurme, konseptinkehitys Emmi Nissi, ristikoiden laadinta Erkki Vuokila, päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmaki, konseptin kehitys Anna Ruohonen

Eeva Ristikot puhaltaa virkistävästi uutta konventionaaliseen ristikkogenreen. Perinteisestä ristikkolehdestä on kuoriutunut ajankohtainen, ulkoasultaan raikas ja kohderyhmäänsä puhutteleva mediatuote. Uudistuksessa on osattu ajatella kohderyhmän tiedostamattomia tarpeita. Hieno idea ja toteutus on palkittu kaupallisella menestyksellä. Miksi kukaan ei ole keksinyt tätä aiemmin?

→  Eeva Ristikot

Kunniamaininnat sarjassa saivat Apu360:n uusi urheilumedia Aitio ja Kotonan brändiuudistus ja kansainvälistyminen.

Vuoden digi

Kansainvälistymisen työkalut, Kotona

Tekijät: head of digital Antti Karvanen, päätoimittaja ja mediaryhmän johtaja Maija Koski, toimituspäällikkö Johanna Sjöholm, sisältöpäällikkö Emmi Nissi, Morimoto & Companyn lead developer Taro Morimoto, Momocoden lead developer Henri Tukiainen, director of growth services and partnerships Christoffer Oksman, senior growth hacker Katarina Dahlin, vanhempi yliopistonlehtori Mari Pakkala-Weckström, yliopistonlehtori Marjut Alho, käännöstieteen opiskelija Helka Sariola ja käännöstieteen opiskelija Suvi Rantala.

Kunnianhimoinen projekti on täysin uudenlainen avaus alalla ja osoittaa vahvaa uskoa suomalaiseen aikakausmediajournalismiin. Kehitystyössä on tehokkuuden lisäksi huomioitu erinomaisella tavalla myös journalistinen laatu ja työkaluista on pyritty tekemään mahdollisimman hyvin toimituksen jokapäiväiseen työhön sopivia. Onnistuessaan toteutus on skaalattavissa myös muihin medioihin ja kielialueille. Upea esimerkki median ennakkoluulottomasta kehittämisestä. 

→ kotona.com

Kunniamaininnat sarjassa saivat eeva.fi:n Terapiaklubi ja Yhteishyvän Häirintä-artikkelikokonaisuus.

Markkinoinnilliset sarjat

Vuoden aikakausmediakampanja

Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille, Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori

mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
Copywriter ja mainoskampanjan koordinaattori Meri-Helene Mikkola, tuotepäällikkö Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, markkinointipäällikkö Sami Koski, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä.

suunnittelu: Ryhmä Creative Agency
Project Director Päivi Lång, Producer  Pipsa Roivainen, Creative Director Jannis Mavrostomos, Creative Director Helmi Korpinen.

muut tekijät: Onni Wiljami Photography
Valokuvaaja Onni Wiljami.

kampanjassa käytetyt mediat:
Aku Ankka, Prinsessa, Tiede ja Me Naiset. Aku Ankan verkkosivut, Facebook ja Instagram. Sanoman ohjelmallinen mainonta, radio, sanomalehdet digi ja printti, Facebook, Instagram, TV ja muu verkkomainonta.

Kampanja ylitti sille asetetut tavoitteet komeasti ja toi lehdelle ennätysmäärän uusia tilaajia, mikä on upea tulos vallitsevassa markkinatilanteessa. Hauska ja brändin näköinen luova toteutus toimi hienosti eri kanavissa. Sesonginmukaisella muuntelulla kampanjasta saatiin lisätehoja irti ja pidettiin yllä jatkuvaa kiinnostusta. Tärkeä kampanja ajassa, jossa huoli lasten lukutaidosta on suurta. 

Kunniamaininnan sarjassa sai LUT-yliopistojen Haku-Ankka-mainosliite, jonka teki Sanoma Media Finland / Ankkalinna.

Vuoden aikakauslehtimainos

Qucqu, Alko

mainostaja: Alko Oyj
Markkinointipäällikkö Sari Karjalainen, viestintäasiantuntija Iiris Mikkonen, markkinointiasiantuntija Annakaisa Koskinen, viestintäasiantuntija Saara Kaihlanen

suunnittelu: TBWA\Helsinki
Copywriter Juha Snellman, Senior Creative Carl-Erik Mosander, Copywriter Otto Kilpiö, Designer Sari Sälemaa, Production Designer Marina Nosko, Creative Director Heidi Taina, Account Director Satu Heikkonen, Business Director Minna Berg

mediatoimisto: OMD
Senior Specialist  Kati Lähdeaho ja Director, Media Activation Sanna Elopuro

käytetyt mediat:
Me Naiset, Suomen Kuvalehti

Kyykky! Mainos leikittelee nerokkaasti toimialan konventioilla ja hauska koukku tarjoaa oivalluksen ilon. Ilahduttava mainos haastaa luutuneita käsityksiä ja jää takuuvarmasti mieleen. Ennakkoluuloton mainonta kannustaa ennakkoluulottomiin valintoihin – jokaisella hyllyllä on hyviä viinejä.

Kunniamaininnat sarjassa saivat Baltic Sea Action Groupin ’Käänteentekevä’ ja Suomen World Visionin ’Tästä ei voi vaieta’. 

Vuoden aikakausmediamainostaja

Hartwall

Pitkän linjan aikkarimainostaja Hartwall kasvatti panostuksiaan aikakausmediaan merkittävästi vuonna 2024. Mainostaja on ottanut aikakausmedian eri kanavat suvereenisti haltuun printistä natiiviyhteistyöhön ja teemaosioista lyhytvideoihin. Laatu erityisesti viinibrändien mainonnassa ilahduttaa. 

Siirry takaisin sivun alkuun