Apu, A-lehdet Oy
Hienosti toteutettu uudistus ja brändin jatkuva, lukijalähtöinen kehittäminen on heijastunut lukijamäärien kasvuun. Uusi syvällisempi brändimielikuva tulee esiin myös visuaalisuudessa. Painavuutta sisältöön tuo lehden kerran kuussa ilmestyvä numero, jossa keskitytään yhteen tärkeään yhteiskunnalliseen ilmiöön useamman jutun sekä lehden isomman ilmeen kautta. Luontoon liittyvä erikoislehtikonsepti osana vuosikertaa on onnistunut lisä ajankohtaisen aiheen käsittelyyn. Suosittu apu.fi laajentaa brändin digitaalista ulottuvuutta oivallisesti ja tuo laadukkaat jutut yhä laajemman yleisön ulottuville.
→ apu.fi
Selkosanomat, Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry
Monenlaisia erityiskohderyhmiä huomioiva, uudistunut media, jonka kasvava lukijakunta ovat henkilöt, joille suomi ei ole äidinkieli tai joiden suomen kieli kaipaa hiomista. Selkosanomat ottaa huomioon jo nyt kasvavia käyttäjäryhmiä, joiden kielelliset taidot ovat heikkenemässä. Uudistuksessa on panostettu laadukkaan sisällön saavutettavuuteen sekä visuaalisuuteen. Rauhallinen ja yhtenäinen ulkoasu printissä, verkossa ja sosiaalisen mediassa vahvistavat selkokielisen median brändiä.
→ selkosanomat.fi
Etiketti/Etiketten, Alko Oy / Genero Oy
Moderni ja raikas ulkoasu sekä hyötyaineistojen että viihdyttävän sisällön vastuullinen yhdistäminen lisäävät mielenkiintoa yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Lehden konseptointiuudistus on nostanut positiivista brändimielikuvaa yrityksestä. Sisältö näkyy nyt entistä tehokkaammin verkossa sekä sosiaalisessa mediassa. Ajankohtaiset ruokaohjeet ja trendikatsaukset palvelevat asiakkaiden ja sidosryhmien lisäksi oman henkilöstön koulutuksessa.
→ etiketti.fi
Pienet ensin / Apu
Tekijät: Valokuvaaja Suvi Elo, toimittaja Anna-Liisa Hämäläinen, toimittaja Janne Itkonen, kuvittaja Outi Kainiemi, kuvittaja Juuso Koponen, valokuvaaja Ilkka Koski, graafikko Tanja Pellikka, AD Timo Tervoja, tuottaja Niklas Thesslund, toimittaja Milka Sauvala, kielenhuolto Jukka Väänänen
Kattava kokonaisuus ajankohtaisesta ja vaikeasti lähestyttävästä aiheesta, jonka monipuolisella käsittelytavalla on saatu esiin inhimillisyyttä. Kokonaisuutta täydentävät hienosti toimiva infografiikka ja sisältöä tukevat kuvat. Eri osien tekemisessä on ollut mukana useampi toimittaja, joiden ammattitaidolla ja erinomaisella yhteistyöllä on syntynyt yhteiskunnallisestikin tärkeä juttu.
Sienimetsän aarteet / Maku
Tekijät: Päätoimittaja Jenny Brandt, AD Maiju Lönnroth, valokuvaaja Johanna Myllymäki, ruokatoimittaja Kati Pohja, toimituspäällikkö Tiina Valkonen, valokuvaaja Antti Vettenranta
Erinomaista yhteistyötä koko tiimin kesken osoittava lifestyle-juttu palvelee hienosti eritasoisia sieniharrastajia sekä sieniruoista kiinnostuneita. Sieniretki eri vaiheineen on huolellisesti suunniteltu kokonaisuus ja täynnä rikkaita yksityiskohtia. Upeat, osittain metsässä ja osittain studiolla otetut kuvat ovat tyyliltään ja tunnelmaltaan yhtenäisiä. Mainiot retkivinkit ja herkulliset reseptit saavat mielenkiinnon sieniharrastukseen todella heräämään.
Tukkijoelta Osaran aukeille / Metsälehti Makasiini
Tekijät: AD Anna Back, toimitussihteeri Jussi Collin, toimittaja Liina Kjellberg, valokuvaaja Seppo Samuli
Aihetta, jossa yhdistyvät sekä metsä että musiikki on käsitelty monipuolisesti ja yllättävällä tavalla. Paljon taustatyötä vaatinut juttu sisältää kulttuurihistoriaa, henkilökohtaisia kokemuksia, kansainvälistä vertailua, viihdettä sekä sopivasti haastateltavia. Syvälle menevä tarina kevyestä aiheesta tarjoilee ammattilehden lukijoille uuden näkökulman metsän merkitykseen. Kiehtovaa tarinaa täydentävät tyylikäs taitto ja kuvitus.
Mielessä isot kuviot / Yhteishyvä
Tekijät: Toimittaja Kaisa Hako, AD Leena Majaniemi, sisältöpäällikkö Sara Malmberg, vastaava tuottaja Leila Mehto, valokuvaaja Juha Salminen, toimituspäällikkö Sanna Suokko
Aihe hiiliviljelystä ja ilmastomuutoksen torjumisesta rakentuu informatiiviseksi ja lukijaa kiinnostavaksi, ihmisläheiseksi tarinaksi vastuullisen viljelijäperheen arvojen kautta. Juttu yhdistelee hienosti monia ilmaisukeinoja ja tuo aiheesta uutta tietoa ja uusia näkökulmia. Sujuva teksti yhdessä elämänmakuisten kuvien kanssa muodostaa hienon kokonaisuuden, jota on selvästi työstetty pitkään, huolella ja innostuneessa yhteistyössä.
”Last Man Standing” valokuvaaja Ville Malja, X-lehti
Uuden ajan henkilökuva, joka on sävymaailmaltaan tehokas ja kertoo paljon kuvattavasta. Kuvan tyyli nojaa nostalgiaan, mutta toteutus on tätä päivää. Kuvatun viihdemaailman legendan rauhallinen persoona ja charmi sekä koko hänen legendaarinen elämäntyönsä välittyvät koskettavasti ja vangitsevasti.
”Kaalia kansalle” valokuvaaja Tommi Anttonen, Kauppalehti Optio
Kolmella, vihreän eri sävyihin rakentuvalla kuvalla on saatu aikaan arkiselta kuulostavasta kaalibisneksestä yllättävä, esteettisesti miellyttävä ja jopa humoristinen kuvasarja, joka houkuttele lukemaan niihin liittyvän yrittäjätarinan. Kuvien valo, väri- ja sävymaailma, muotokieli, kuvakulmien vaihtelu, sommittelu ja rajaus hipovat täydellisyyttä.
”Asunnottomuus Helsingissä” valokuvaaja Touko Hujanen, Ylioppilaslehti
Poikkeuksellisen pitkällä aikavälillä koottu vaikuttava ja karu kuvareportaasi asunnottomuudesta pysäyttää. Laaja kuvasarja kertoo aidosti mistä on kysymys; se kuvaa raakaa tosielämää, josta haaveet ovat poispyyhittyjä. Kuvattavat säilyttävät arvokkuutensa, mutta lukija näkee, ettei kaikki ole niin kuin pitäisi.
Kaarina Vainio, Ulkopolitiikka
Monipuolinen ja taitava sanankäyttäjä, jolla on kyky avata vaikeastikin hahmottuvat ilmiöt ja teemat lukijalle ymmärrettävästi. Asiat jäävät pohdituttamaan lukijaa vielä jutun päätyttyäkin. Huolellinen paneutuminen aiheisiin ja niiden laaja tuntemus tulevat esiin juttujen faktoissa, kuitenkaan niillä kikkailematta. Toimittaja pitää aiheet mukana myös ajankohtaisissa keskusteluissa digilehden ja sosiaalisen median kanavien kautta.
Toimittaja Sami Karppinen, Metsälehti, Tapio Palvelut Oy
Toimittaja on pystynyt osoittamaan miten pienikin lehti voi kustannustehokkaasti monipuolistaa tarjontaansa ja palvella digitaalisten kanavien avulla lukijoita sekä saavuttaa uutta yleisöä. Lehdelle tehdyt havainnolliset videot täydentävät juttuja ja puhuttelevat monipuolisuudellaan eri kohderyhmiä. Ne tekevät lehden brändiä tunnetuksi myös kansainvälisesti. Vaikuttava sitoutuminen lehden kehittämiseen näkyy myös kollegoiden opastamisessa ja innostamisessa.
Matka 4/2021, Sanoma Media Finland Oy
Menestyksekkäästi nimeään myöten uudistunut Matka-lehti kertoo uudistusnumeron 4/21 kannessa matkoista haaveileville kotimaan ja ulkomaan kohteista oivaltavin otsikoin. Otsikoiden tyylikäs asettelu jättää tilaa siniselle merelle ja taivaalle. Kannen koko ilme houkuttelee tarttumaan lehteen ja unelmoimaan matkoista. Numeron kappalemääräinen myynti oli moninkertainen verrattuna tilanteeseen ennen lehden uudistusta.
Tehy-lehti 6–7/21, Tehy ry
Kantta äänestäneiden kommentteja: ”Tästä ajasta kertova, koskettava kansi.” ”Kaunis, värikäs kansi, josta löytää monia merkityksiä.” ”Raikas, erilainen ja saa tarttumaan lehteen.” ”Herää mielenkiinto sisältöön.” ”Kannessa välittyy toivo paremmasta tulevaisuudesta.”
Anna lahja, joka kannattelee (sarja)
mainostaja: HelsinkiMissio Kristiina Backberg, viestintäpäällikkö; Tuula Colliander, toiminnanjohtaja; Niina Frösén, varainhankintapäällikkö; Hanna Koskenkangas, viestintä- ja varainhankintajohtaja
mainostoimisto: TBWA\Helsinki Erno Reinikainen, Executive Creative Director; Anette Michelsson, Account Director; Otto Kilpiö, Copywriter; Joona Mantere, AD; Fanny Haga, Photographer; Kasimir Häiväoja, Senior Retoucher – FLC; Donna Maimon, Casting; Jonna Yletyinen, Producer; Sami Ainetdin, Production coordinator
julkaistu: Anna, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti
Taidokkaasti toteutetussa sarjassa on hieno, toinen toistaan kannatteleva kuvan ja sanan yhteispeli. Copyssa on mukana vain tarvittava, jolloin kuvalle jää tilaa vaikuttaa. Tunnelmalliset mainokset jatkavat mainostajan tunnistettavaa visuaalista linjaa. Nyt ollaan halauksessa, ja sen todella tuntee.
Vahva kahvi vahvalle kansalle
mainostaja: Löfbergs Finland Leif Sjöblom, Head of Marketing
mainostoimisto: Nitro Group Tero Lumiainen, Lead Designer, Concepts and Strategy; Topi Jokinen, Lead Designer, Concepts and Content; Netta Arola, Designer, Concepts, UX and Content; Tommi Nissinen, Designer, Analytics and Data; Jaana Malminen, Project Manager; Sami Puutio, Client Services Director
Nitro Film Marika Tulivuori, Executive Producer; Mika Suhonen, Director; Untamo Lehto, Director of Photography; Janne Sinkko, Editor & Grade; Minna Cannavacciuolo, Casting, Production Manager; Ossi Sivula, Location Scout and Fixer; Tomi Nikulainen, Sound Designer; Mare Ollinkari, VFX; Juho Raulo, VFX; Tiia Björkroth, MUAH
valokuvaaja: Petri Mast
käytetyt mediat: Pirkka, Facebook, Instagram, Youtube, Google, Alma Media display, Kesko Diginosto, SOK Smart Marketing, OOH JCD
Kampanjassa toimii kaikki: strategia, idea ja toteutus. Printissä kokosivu herättää huomion ja tuo tuotteen selkeästi esiin. Monikanavaisen kampanjan lempeä huumori kiteyttää jotain oleellista suomalaisuudesta. Huimat tulokset monella mittarilla puhuvat puolestaan – hatunnosto haastajabrändille!
Kesko
Kesko on pitkäjänteinen aikakausmedioiden hyödyntäjä, joka tekee palkittua mainontaa isoja pintoja käyttäen. Mainostaja ymmärtää aikakausmedioiden erityispiirteet ja on hyödyntänyt visuaalisesti näyttäviä erikoisratkaisuja printissä sekä tehnyt oivaltavaa sisältömarkkinointia digitaalisissa kanavissa. Erityisesti K-Raudan, K-Auton ja K-Ruoan mainonta eri kanavissa vakuuttaa.