Vuoden aikakausmedia -sarjoille (Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia) yhteisiä arviointikriteerejä ovat kokonaisvaltainen journalistinen laatu jutuissa, kuvissa ja ulkoasussa, ymmärrys yleisön tarpeista, innovatiivisuus sekä yleisön tavoittaminen sille sopivissa kanavissa. Tuomaristo arvioi medioita kokonaisvaltaisesti kaikissa niiden painetuissa ja digitaalisissa kanavissa.
A-lehdet Oy
Eeva.fi
apu.fi/image
Fingo ry
maailmankuvalehti.fi
Suomen Asianajajaliitto
advokaatti.fi
Suomen luonnonsuojeluliitto
sll.fi/luonnonsuojelija
Tehy ry
tehylehti.fi
Kesko
k-ruoka.fi
Veikkaus Oy
veikkaus.fi/x
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK
yhteishyva.fi
Image / A-lehtien ajankohtaismediat
Arvioidut jutut: Taisteluni Vastuu, yhä
Talouselämä
Arvioidut jutut: Palvelualojen #metoo Äidit jäivät heitteille
Suomen Kuvalehti
Arvioidut jutut: Rajalla Saari nimeltä Suomi
Sarjassa palkitaan toimittaja, joka kirjoittaa vetävästi, nostaa esiin lukijoille tärkeitä aiheita ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hän jäsentää sisällön perustellusti ja tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen. Tuomaristo arvioi kaksi tekstiä jokaiselta ehdokkaalta.
Kuvat: A-lehdet, Karoliina Vuorenmäki
Alko Oy
Vuoden aikakauslehtikannen valitsee suuri yleisö esituomariston valitsemista kymmenestä kannesta. Äänestys oli käynnissä kilpailusivustolla maaliskuun ajan, ja ääniä annettiin lähes 6 000 kappaletta.
Sanoma Media Finland Oy
Suomen luonnonsuojeluliitto ry
tuottaja Ulla Lehtinen, toimittaja Anni Reenpää, toimittaja Sinimaria Halonen, tuottaja Päivi Huotari, tuottaja-toimittaja Johanna Keponen, toimittaja Alina Koskela, Food Manager Sanna Mansikkamäki, tuottaja Tarja Tegelberg, toimituspäällikkö Uura Hagberg ja päätoimittaja Saija Hakoniemi
Tiimi vei satavuotiaan Kotilieden lifestyle-sisällöt Tiktokiin, jossa se kasvattaa seuraajamääräänsä kuukaudesta toiseen ja tavoittaa kokonaan uuttaa yleisöä. Kotiliesi oli ensimmäinen aikakausmedia Suomessa, joka otti Tiktokin aktiiviseen käyttöön.
Sport Digi ja HS Meidän perhe
Merituuli Saikkonen johti tiimiä, joka uudisti vuonna 2022 painetun Sport-lehden täysin digitaaliseksi Sport Digiksi, joka on yhdistelmä uutiskirjettä, verkkosivua ja sosiaalista mediaa. Lehti kilahtaa tilaajien sähköpostiin viikoittain ja sen sisällöissä hyödynnetään digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia tavalla, jota ei ole suomalaisissa aikakausmedioissa aiemmin nähty. Saikkosen johdolla myös HS Meidän perheeseen on tuotu uudenlaista digitaalista kerrontaa.
Kaisa Rissanen, Mila Moisio ja Hanna Niemi
Uusi ompelulehti TAUKO Magazine on korkealaatuinen bookazine-tyyppinen aikakauslehti, joka haastaa sisällöillään käsityölehtien tyypillistä kuvastoa. Englanninkielinen lehti uudistaa aikakausmediakenttää tähtäämällä suoraan kansainvälisille markkinoille.
Vuoden uudistaja on henkilö tai tiimi, joka on kilpailuvuonna tuonut jotain uutta ja raikasta edustamaansa aikakausmediaan. Uudistaja on auttanut saavuttamaan kaupallista menestystä, kehittänyt journalistisia tai liiketoiminnallisia prosesseja tai uudistanut alaa.
Kuvat: Otavamedia, Rio Gandara ja Laura Aho.
Suomen Kuvalehti, freelancer
Apu ja Image
Sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää. Tuomaristo arvioi jokaiselta kuvaajalta kuvat kolmesta aikakausmediajutusta.
Kilpailukuvat: Akseli Valmunen
Kaikkien aikojen festarikesä, Suomen Kuvalehti 35/2022
Useita arveluttavia kohtia, Suomen Kuvalehti 22/2022
Vielä on kesä, nyt kuluttamaan, Suomen Kuvalehti 33/2022
Kilpailukuvat: Antti Vettenranta
Litkusta kasvoi Sanna, Image 8/2022
Lintu vai kala, Image 10/2022
Venäjän maaomistukset Ahvenanmaalla, Apu 5/2022
Kilpailukuvat: Otto Ponto
Pitkän hämärän tie, Suomen Kuvalehti 3/2022
Pimeä kylä, Suomen Kuvalehti 48/2022
Seitsemän plus yhdeksän, Suomen Kuvalehti 34/2022
TAUKOdesign Oy
Viinilehti Oy
viinilehti.fi
Sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy.
eeva.fi
Miisa Asikainen, ilmiöittäjä Milla Kukkonen, sisältöpäällikkö Mari Karsikas, AD Reetta Röynä, valokuvaaja Antti Raatikainen ja videotuottaja Kim Kauppinen
Lue juttu
ET 1/2023
toimittaja Heimo Hatakka, valokuvaaja Ninna Lindstöm, tuottaja Ulla Ahvenniemi ja graafikko Eila Nissinen
Suomen Luonto 10/2022
toimittaja Anna Tuominen, valokuvaaja Harri Tarvainen, valokuvaaja Raisa Kyllikki Ranta, AD Marika Eerola, verkkotuottaja Laura Salonen, verkkotuottaja Annakaisa Vänttinen, toimituspäällikkö-editori Antti Halkka ja päätoimittaja-editori Heikki Vasamies
Lue digijuttu tai näköislehtijuttu
Vuoden juttu on kokonaisuutena taidonnäyte ammattilaisten yhteistyöstä. Teksti, kuvat, taitto ja mahdolliset digitaaliset elementit muodostavat jutusta enemmän kuin osiensa summan.
Sarjassa tavataan 10 legendaarista, pitkän uran tehnyttä muotoilijaa kotioloissaan ja ateljeissaan. Harvinaisissa haastatteluissa he kertovat elämänsä ja uransa käännekohdista ja paljastavat, mikä heitä inspiroi juuri nyt. Sarja tekstitettiin myös englanniksi.
Lue lisää
Katso YouTubessa
Tekijät: haastattelija Jutta Ylä-Mononen (freelancer), ohjaaja ja leikkaaja Jukka Eggert, tuottaja Kari-Otso Nevaluoma, kuvaus Timo Pyykkö, Antti Vettenranta ja Antti Raatikainen, digituottaja Annette Saksman
Podcastissa päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki haastattelee tunnettuja henkilöitä, jotka kertovat elämänsä suurista aiheista. Yhdistävä teema on rohkeus.
Kuuntele Spotifyssa
Tekijät: haastattelija Mari Paalosalo-Jussinmäki, taustatoimittaja Katri Koskinen, tuottaja Sami Kuusela, äänen käsittely Panu Pentikäinen / Pulu Studio
Eevan kirjaklubissa tavataan ajankohtainen kirjailija, jota haastattelee joku Eevan toimituksesta. Yleisö voi osallistua chatissa. Klubi-illoista syntyy videotallenne, podcast ja printtijuttu. Vuonna 2022 klubi kasvoi livetapahtumaksi Helsingin kirjamessuilla.
Tekijät: päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki, toimituspäällikkö Annaleena Jalava, toimituspäällikkö Outi Rastas, kuvaaja Hannes Paananen, audiotuottaja Kati Lahtinen, äänituottaja Panu Pentikäinen / Pulu Studio, sometuottaja Katri Koskinen, projektipäällikkö Niina Mäkinen, johtava AD Reetta Röynä
Alakouluikäisille suunnatussa Apu Juniorissa haluttiin tarjota iloa ja lohtua Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Tästä syystä lehden numerosta 25/2022 tehtiin myös ukrainankielinen versio, jota jaettiin lapsille yhteistyössä SOS Lapsikylän kanssa. Tekijät toivoivat lehden kannustavan lapsia tutustumaan toisiinsa, vaikka yhteistä kieltä ei vielä olisikaan.
Vantaan Sanomat tunnisti, että monelle vieraskieliselle vantaalaiselle toissijainen kieli oman äidinkielen ohella ei ole englanti vaan heikko suomen kieli. Syntyi ajatus selkokielisestä julkaisusta. Selkovantaalainen tavoitti kohderyhmänsä, sai Selkokeskuksen myöntämän selkotunnuksen ja löysi myös mainostajia. Lehden julkaiseminen jatkuu vuonna 2023.
Osakesäästäjien lehti Viisas Raha herätti keskustelua sijoitus- ja talousmaailman sukupuolittuneisuudesta nostamalla maaliskuun numeroonsa haastateltaviksi ja kuviin vain naisia. Erikoisnumero teki näkyväksi myös journalististen valintojen merkitystä lukijoille.
Lue numero
Erikois-Editillä palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Palkitsemisen peruste voi olla myös tärkeiden aiheiden nostaminen julkiseen keskusteluun tai journalismin, median tai lukutaidon kehittäminen. Sarja oli avoin kaikille.
mainostaja: Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Kristiina Ahonen, viestintäjohtaja ja Heidi Hänninen, viestintäpäällikkö
mainostoimisto: NORD DDB Helsinki Kalle Wallin, Creative Director; Tero Ahonen, Creative, copywriter; Laura Syväniemi, Creative, copywriter; Jukka Hannula, Creative, AD; Kai Heinonen, Production AD; Atte Maunula, Junior Creative, Production AD; Hanna Rissanen, Project Manager; Satu Taipola, Project Director
filmi- ja stillkuvat: Lucy Loves Stories Mikko Rosvall, CEO; Rane Tiukkanen, Director; Marko Antila, Producer; Fareedah Qutishat, Prod. manager; Kari Ylitalo, DOP, kuvaaja; Lauri Ritari, Post-Production Generalist / VFX Supervisor
mediatoimisto: OMD Finland Sanna Elopuro-Höylä, Director, Media Activation; Eveliina Pärssinen, Head of Video; Pirjo Jäntti, Senior Specialist Print, radio & OOH; Liisa Hedlund, Operator, Programmatic; Tommi Tappola, Social Media Specialist
mainostaja: Suomen Pelastusarmeijan säätiö sr Mira Vuorenpää, markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava ja Esa Nenonen, majuri, viestintäsektorin päällikkö
mainostoimisto: Make it Simple Oy Jarkko Tuuri, luova johtaja Pia Eiro, projektijohtaja
valokuvaaja: Onni Wiljami Kinnunen, advertising photographer & digital artist
mediatoimisto: Dentsu Liina Uusitalo, Activation Manager
mainostaja: Terveystalo Karla Martinez Majander, Director, Brand & Marketing; Annika Wikstén, Marketing Lead, Brand & B2C Marketing ja Veera Siivonen, SVP. Consumer Business
mainostoimisto: TBWA\Helsinki Aki Toivonen, Creative Strategist; Tuomas Perälä, Copywriter, Aino Soukko, Art Director; Timo Klemola, Designer; Erno Reinikainen, Executive Creative Director; Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer; Milla Leisti, Account Director; Sofia Heinonen, Project Coordinator ja Essi Tirronen, Project Coordinator
mediatoimisto: NØRR3 Dina Barbis, Senior Media Planner
tuotantoyhtiö: TBWA\Screen Mirkku Tenhunen, Production Manager; Lisa Myllymäki, editor/director; Anna Saarikivi, Tuotantopäällikkö; Ursula Herlin, Tuotantokoordinaattori
valokuvaaja: Fotonokka Paula Kesäläinen, Photographer
Muu tiimi: DOP Tuomas Nurmi, 1AC Aki Virtanen, 2AC Nelli Nyman, Gaffer Hermanni Ovaska, Grip Olli Kukkonen, Valomies Kenneth Wennström, Stylisti Amy Ylitapio, MUAH Kira Muesa, Lavastaja Markus Packalen, Catering urban donkey
Sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Toteutus pysäyttää lukijan ja kiteyttää mainostajan viestin muistettavalla tavalla.
mainostaja: DNA Lotta Rechardt, Marketing Manager ja Riikka Pellosniemi, Head of Marketing, Retail
suunnittelu: Sanoma Media Finland Satu Salminen, Client Manager; Satu Sivonen, Media Group Manager; Juuso Puranen, Project lead & producer; Sanna Lintunen, AD; Meri-Helene Mikkola, Copywriter; Aki Hyyppä, päätoimittaja sekä Kari Korhonen, kansi
mediatoimisto: Dagmar Päivi Muraja, Client Managar
käytetyt mediat: Aku Ankka, DNA:n omat kanavat, sosiaalinen media (Facebook, Instagram), akuankka.fi, laaja suorapostitus
Lue mainosliite akuankka.fissä
mainostoimisto: NORD DDB Helsinki Kalle Wallin, Crative Director; Tero Ahonen, Creative, copywriter; Laura Syväniemi, Creative, copywriter; Jukka Hannula, Creative, AD; Kai Heinonen, Production AD; Atte Maunula, Junior Creative, Production AD; Hanna Rissanen, Project Manager; Satu Taipola, Project Director
käytetyt mediat: printti (aikakauslehdet: Aromi, Demokraatti, Lapsen maailma, Motiivi, Puhtausala, Sosiaali & Terveysala Tänään, Turvallisuus & Riskienhallinta sekä Työ Terveys Turvallisuus), digi, some, natiivi, videot, audiot, Some, DOOH ja TV
muu tiimi: DOP Tuomas Nurmi, 1AC Aki Virtanen, 2AC Nelli Nyman, Gaffer Hermanni Ovaska, Grip Olli Kukkonen, Valomies Kenneth Wennström, Stylisti Amy Ylitapio, MUAH Kira Muesa, Lavastaja Markus Packalen, Catering urban donkey
käytetyt mediat: aikakauslehdet (ET, Hyvä Terveys, Kodin Kuvalehti, Me Naiset ja Tiede), sanomalehdet, TV-mainonta, online-video, sosiaalinen media, verkkomainonta
Sarjassa palkitaan kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee kohderyhmää sille sopivalla tavalla ja sopivissa kanavissa.
Sarjassa palkitaan mainostaja, joka on kilpailuvuonna panostanut aikakausmedioihin ja hyödyntänyt niiden mainosympäristöjä monipuolisesti ja laadukkaasti osana markkinoinnin kokonaisuutta. Tässä sarjassa ei ole shortlistaa.