Tässä ovat Editkilpailun 2024 shortlistat! Voittajat julkistetaan 15.5. juhlittavassa Editgaalassa.
Tutustu tuomaristoon täältä.

Toimitukselliset sarjat

Vuoden aikakausmedia -sarjoille (Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia) yhteisiä arviointikriteerejä ovat kokonaisvaltainen journalistinen laatu jutuissa, kuvissa ja ulkoasussa, ymmärrys yleisön tarpeista, innovatiivisuus sekä yleisön tavoittaminen sille sopivissa kanavissa. Tuomaristo arvioi medioita kokonaisvaltaisesti kaikissa niiden painetuissa ja digitaalisissa kanavissa.

Vuoden yleisömedia

ET-lehti

Sanoma Media Finland

etlehti.fi

Suomen Kuvalehti

Otavamedia

suomenkuvalehti.fi

Viinilehti

Viinilehti Oy

viinilehti.fi

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Kotitalo

Isännöintiliiton Palvelu Oy

kotitalo.fi

TEK-lehti

Tekniikan Akateemiset TEK

tek.fi

Telma

Työsuojelurahasto ja Työturvallisuuskeskus / Genero Oy

telma.fi

Vuoden asiakasmedia

Menu

Kespro / Otavamedia

kespro.com

OP Media

OP Osuuskunta / Genero

op-media.fi

Yhteishyvä

SOK

yhteishyva.fi

Erikois-Edit

Minna McGill

päätoimittaja, ET, Kodin Kuvalehti

Mari Paalosalo-Jussinmäki

päätoimittaja, Eeva ja  eeva.fi

Jarmo Wright

kuvatoimittaja, Suomen Kuvalehti

Erikois-Editillä palkitaan aikakausmediavaikuttaja, joka on tehnyt vaikuttavan uran aikakausmedian parissa. Hän on kokenut journalisti tai inspiroiva medialiiketoiminnan kehittäjä, joka on jättänyt kädenjälkensä alaan ja innostanut esimerkillään muita alalla työskenteleviä.

Kuvat: Ninna Lindström, Kristiina Kurronen ja Suomen Kuvalehti.

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Anna Kanto

ET-lehti

Arvioidut jutut:
Lintu ja koira
Rohkeampi nyt

Mari Pihlajaniemi

Suomen Luonto

Arvioidut jutut:
Tottelemattomat
Veden vieraat

Vuoden aikakausmediatoimittaja on omaääninen kirjoittaja, joka käyttää suomen kieltä taitavasti. Hän tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hänen vaikuttavia juttujaan on ilo lukea. Tuomaristo arvioi kaksi tekstiä jokaiselta ehdokkaalta.

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää.

Vuoden aikakausmediajuttu

Mika Waltarin salaisuus

HS Teema 6/2024

Tekijät: toimittaja Venla Rossi, kuvat Rio Gandara, kuvatoimittaminen Ea Vasko, taitto Marko Ylitalo, Konstantin Neugodov ja Tuomas Jääskeläinen,
editointi ja tuottaminen Esa Lilja.

Lue juttu

Päättyviä lankoja

Image 4/2024

Tekijät: toimittaja Aino-Mari Tuuri, valokuvaaja Hannes Paananen, audiotuottaja Kati Lahtinen.

Lue juttu
Kuuntele juttu 

Lapset testasivat lasten sukset

Tekniikan Maailma 20/2024

Tekijät: vapaa toimittaja Axa Sorjanen, testituottaja Aimo Niemi, kuvapäällikkö Mirva Kakko ja valokuvaaja Tomi Tähti.

Lue juttu

Vuoden juttu on kaikin puolin vaikuttava, huolella tehty ja lukijalle merkityksellinen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaalisuuteen tukevat jutun sisältöä. Vuoden juttu edustaa aikakausmediajournalismia parhaimmillaan.

Vuoden lifestylejuttu

Alman aika

Gloria 12/2024

Tekijät: toimittaja Marjo Vuorinen, muotitoimittaja Liisa Kokko, kuvat Marica Rosengård, meikkitaiteilija Pia Hiltunen.

Lue juttu

Leipurin joulutaiat

Kodin Kuvalehti 22/2024

Tekijät: ruokatoimittaja Christina Aaltio, graafinen suunnittelija Taru Castrén, kuvajärjestäjä Kaisa Jouhki, kuvat Tuomas Kolehmainen, toimituspäällikkö Sanna Tyry.

Lue juttu

Valloittava Wyoming

Mondo 10/2024

Tekijät: toimittaja Valtteri Väkevä, kuvat Antti Rintala, taitto AD Timo Tervoja, editori toimituspäällikkö Pekka Hiltunen.

Lue juttu

Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva lifestylejuttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkailua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta.

Sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa käytetyissä kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Taitto, typografia, väri- ja kuvamaailma ja muut visuaaliset valinnat tekevät aikakausmediasta miellyttävän käyttää.

Vuoden aikakauslehtikansi

Apu 45/2024

Image 7–8/2024

Suomen Luonto 2/2024

Sarjassa palkitaan painetun lehden kansi, joka kiinnittää lukijan huomion ja saa tarttumaan lehteen. Palkittava kansi on visuaalisuudeltaan houkutteleva, otsikoinniltaan kohderyhmäänsä puhutteleva ja kokonaisuutena onnistunut kokonaisuus. Myös erottuvuuteen ja myyvyyteen kiinnitetään huomiota.

Vuoden digi

Terapiaklubi

eeva.fi

Terapiaklubi on monikanavainen virtuaaliklubi, joka kokoontuu kerran kuussa. Vieraaksi kutsutaan terapeutti tai mielen asiantuntija puhumaan yhdestä mielen teemasta kerrallaan. Sisältö taipuu livetapahtumaksi, videoksi, kuvaksi, tekstiksi netissä ja printissä sekä somenostoiksi. Yleisö osallistuu keskusteluun kommentoimalla, jakamalla kokemuksia ja esittämällä kysymyksiä.

Katso Terapiaklubia täältä

Kansainvälistymisen työkalut

Kotona 

Kotona kehitti kolme työkalua, jotka mahdollistivat sivuston kansainvälistymisen. Työkalut kehitettiin yhdessä Helsingin yliopiston kielten tutkimuksen laitoksen kanssa ja ne olivat käytössä siirto-, käännös, – ja hakukoneoptimointityössä.

kotona.com

 

Häirintä  

Yhteishyvä 

Yhteishyvän artikkelikokonaisuus asiakaspalvelijoiden kohtaamasta häirinnästä. Aiheesta tehtiin kysely SOK:n asiakaspalvelijoille, kahdeksan artikkelin kokonaisuus sekä suora keskustelutilaisuus asiantuntijoiden kanssa Youtubessa ja Instagramissa.

Häirintä-artikkelit

Vuoden digi on toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Uusi urheilumedia Aitio

 Apu360

Apu360:n alle luotiin kokonaan uusi urheilua käsittelevä sisältöalue Aitio. Juttujen lisäksi Aitiossa julkaistaan joka viikko runsaasti audiosisältöjä. Aitio lupaa tehdä rohkeita ja syvällisiä juttuja urheilusta, sen ilmiöistä ja ihmisistä.

Aitio

Eeva Ristikoiden lanseeraus

Eeva

Voisiko ristikkolehti olla kaunis, visuaalinen ja ajankohtainen? Eeva ajatteli ristikkogenreä uudesta kulmasta ja lanseerasi uuden, kuukausittain ilmestyvän Eeva Ristikot -lehden.

Eeva Ristikot

Brändiuudistus ja kansainvälistyminen

Kotona

Entinen Meillä kotona -sivusto muuttui Kotonaksi, uudisti sivustonsa ja alkoi julkaista sisältöjään kansainväliselle yleisölle englanniksi. Kotona.com haluaa viedä suomalaista elämäntapaa ja lifestylesisältöjä maailmalle.

Kotona.com

Vuoden uudistus on tuonut jotain uutta ja raikasta edustamaansa aikakausmediaan. Uudistus voi olla kilpailuvuonna lanseerattu brändinlaajennus, sovellus, kerronnan muoto, digitaalinen ulottuvuus tai uudenlainen tapa hankkia tilaajia. Se luo innostusta alalle ja toimii esimerkkinä muille tekijöille. 

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Syöpäsiskot-podcast

Eeva

Astrid Swan ja Hanna Meretoja ovat ystäviä, tutkijoita ja taiteilijoita, joita yhdistää myös syöpä. Syöpäsiskot-podcastissa he puhuvat arjestaan sairauden kanssa. Kokemuksia, tunteita ja tietoa jakavat myös muut syöpää sairastavat tai sairastaneet.

Tekijät: päätoimittajat Mari Karsikas ja Mari Paalosalo-Jussinmäki, audiotuottaja Kati Lahtinen, ilmiöittäjä Milla Kukkonen, AD Saara Hurme.
F-tuotanto: podcastaajat Astrid Swan ja Hanna Meretoja, tuottajat Jonna Tapanainen ja Outi Kaartamo.

Lue lisää podcastista tästä
Kuuntele podcastia tästä

Kauneuskompleksi-videosarja

Trendi

Kauneuskompleksi-videosarjassa meikkitaiteilija Saara Sarvas keskustelee kiinnostavien ihmisten kanssa siitä, miten ulkonäkö vaikuttaa elämään. Samalla vieraat arpovat itselleen meikin, jonka lopputulos yllättää kaikki.

Tekijät: toimittaja Saara Sarvas, tuottaja Milla Kukkonen, AD Saara Hurme ja Sarleena Kinanen, kuvaus ja leikkaus Antti Raatikainen, Antti Vettenranta ja Timi Kuosmanen, päätoimittaja Mari Karsikas.

Lue lisää videosarjasta
Katso videoita tästä

Instagram Reels -ruokavideot

Yhteishyvä

Yhteishyvän Instagramiin tehdyt ruokavideot tuovat Yhteishyvän reseptit esille uudella tavalla ja inspiroivat katsojia ruoanlaiton pariin.

Tekijät: Tuuli Kanerva, ruokatoimittaja

Katso ruokavideoita tästä

Sarjassa palkitaan video- tai audiototeutus, joka osaltaan nostaa aikakausmedian profiilia, täydentää oivallisesti yksittäistä juttua tai tuo jotain uutta lehden sisältöihin. Palkittava toteutus tuo lisäarvoa olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta.

Markkinoinnilliset sarjat


Vuoden aikakauslehtimainos

Qucqu

mainostaja: Alko Oyj
Markkinointipäällikkö Sari Karjalainen, viestintäasiantuntija Iiris Mikkonen, markkinointiasiantuntija Annakaisa Koskinen, viestintäasiantuntija Saara Kaihlanen.

suunnittelu: TBWA\Helsinki
Copywriter Juha Snellman, Senior Creative Carl-Erik Mosander, Copywriter Otto Kilpiö, Designer Sari Sälemaa, Production Designer Marina Nosko, Creative Director Heidi Taina, Account Director Satu Heikkonen, Business Director Minna Berg.

mediatoimisto: OMD
Senior Specialist  Kati Lähdeaho ja Director, Media Activation Sanna Elopuro.

käytetyt mediat:
Me Naiset, Suomen Kuvalehti

Käänteentekevä

mainostaja: Baltic Sea Action Group
viestintäjohtaja Saara Piispanen, varainhankintapäällikkö Elina Ranta, strategiajohtaja Pieta Jarva.

suunnittelu: TBWA\Helsinki
Senior Creative Taro Korhonen, Senior Creative Jukka Mannio, Creative Director Mikko Kaivo-oja, Art Director Mikko Roininen, Senior Creative Jenni Kanerva, Production Designer Anna Pietiläinen, Account Director Satu Heikkonen.

muut tekijät: FLC Helsinki
Senior retoucher & partner Kasimir Häiväoja.

käytetyt mediat:
Metsästys ja Kalastus, Erä-lehti.

Tästä ei voi vaieta

mainostaja: Suomen World Vision
Markkinointipäällikkö Johanna Haikarainen, viestintäpäällikkö Anna Pollari.

suunnittelu: TBWA\Helsinki
Creative Director Laura Paikkari, Head of Communications Paula Sonne, Account Manager Jenna Hämäläinen, Art Director Jukka Mannio ja Riina Uljala, Copywriter Emma Kanninen, sisältösuunnittelija Noora Eskola, Designer Sari Sälemaa, Executive Creative Director Erno Reinikainen, tuottaja Kirsi Pärni (Viehe Productions), valokuvaaja Anton Sucksdorff, typografia Eino Korkala.

käytetyt mediat:
Trendi

Sarjassa palkitaan mainos tai useamman mainoksen sarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Toteutus pysäyttää lukijan ja kiteyttää mainostajan viestin muistettavalla tavalla.


Vuoden aikakausmediakampanja

Haku-Ankka, Aku Ankan mainosliite

mainostaja: LUT-yliopistot
Marketing Manager Aino Pokela, Marketing Manager Arja Hyvärinen, Brand & Communications Director Liisa Kuvaja.

suunnittelu: Sanoma Media Finland, Ankkalinna
Luova suunnittelu Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, Copywriter Meri-Helene Mikkola.

muut tekijät:
Asiakaspäällikkö Joni Lumme, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, ankkapiirtäjä Kari Korhonen.

käytetyt mediat:
Aku Ankka: Aku Ankka -viikkolehti (AA/41), verkkosivusto, Facebook ja Instagram.
LUT-yliopistot: LinkedIn, TikTok, Facebook, Instagram ja tapahtumat.

Mainosliitteen digitaalinen versio
Ammatinvalintatesti

Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille

mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
Copywriter ja mainoskampanjan koordinaattori Meri-Helene Mikkola, tuotepäällikkö Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, markkinointipäällikkö Sami Koski, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä.

suunnittelu: Ryhmä Creative Agency
Project Director Päivi Lång, Producer  Pipsa Roivainen, Creative Director Jannis Mavrostomos, Creative Director Helmi Korpinen.

muut tekijät: Onni Wiljami Photography
Valokuvaaja Onni Wiljami.

käytetyt mediat:
Aku Ankka, Prinsessa, Tiede ja Me Naiset. Aku Ankan verkkosivut, Facebook ja Instagram. Sanoman ohjelmallinen mainonta, radio, sanomalehdet digi ja printti, Facebook, Instagram, TV ja muu verkkomainonta.

Sarjassa palkitaan vuonna 2024 aikakausmediassa toteutettu kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee mainostajan kohderyhmää sille sopivalla tavalla.


Vuoden aikakausmediamainostaja

Sarjassa palkitaan mainostaja, joka on kilpailuvuonna panostanut aikakausmedioihin ja hyödyntänyt niiden mainosympäristöjä monipuolisesti ja laadukkaasti osana markkinoinnin kokonaisuutta.

Tässä sarjassa ei ole shortlistaa.

Siirry takaisin sivun alkuun