Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan osaajia 13 toimituksellisessa ja kolmessa markkinoinnillisessa sarjassa. Ilmoittautuminen Editkilpailuun 2023 on nyt päättynyt!
Editkilpailun toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua Aikakausmedia ry:n jäsenten mediat ja niiden tekijät. Erikois-Edit ja markkinoinnilliset sarjat ovat avoimia kaikille. Osallistuminen Editkilpailuun on kaikille maksutonta. Ilmoittautuminen Editkilpailuun on nyt päättynyt!→ Tutustu myös Editkilpailun kaikille yhteisiin sääntöihin
Vuoden yleisömedia -sarjassa palkitaan aikakausmedia, joka on ammattitaidolla toteutettu laadukas kokonaisuus ja joka palvelee yleisöään juuri sille sopivissa kanavissa. Sen sisällössä on huomioitu kohderyhmän kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset monella tasolla: journalistisissa sisällöissä, visuaalisuudessa ja arvomaailmassa. Koko mediabrändi huokuu syvällistä ymmärrystä yleisön tarpeista. Arvioinnissa huomioidaan laatu ja journalistiset ansiot kaikissa lehden kanavissa. Kaupallinen ja muu menestys on tärkeä palkitsemiskriteeri. Mikäli lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle on toimitettava 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2023 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Kilpailuun voivat osallistua vain Aikakausmedian jäsenten kustantamat tai julkaisemat mediat. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta mediaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä pääsääntöisesti saada järjestön jäsenyyden tai asiakkuuden perusteella. Yleisömediat ovat laajasti kaikkien saatavilla.
Vuoden ammatti- ja järjestömedia -sarjassa palkitaan aikakausmedia, joka palvelee jäsenyhteisöään juuri sille sopivissa kanavissa. Sen sisällössä on huomioitu kohderyhmän kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset monella tasolla: sisällöissä, visuaalisuudessa ja arvomaailmassa. Media luo yhteisöllisyyden tunnetta, pitää lukijan ajan tasalla, nostaa esiin alalle tärkeitä asioita ja luo positiivista mielikuvaa julkaisijasta. Arvioinnissa huomioidaan julkaisun laatu, innovatiivisuus sekä journalistiset ansiot kaikissa lehden kanavissa. Mikäli lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle on toimitettava 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2023 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Kilpailuun voivat osallistua vain Aikakausmedian jäsenten kustantamat tai julkaisemat mediat. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta mediaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Ammatti- ja järjestömedialla tarkoitetaan sellaisia journalistisia medioita, joiden taustalla on järjestö tai muu yhteisö. Lehti voi olla ammatti-, järjestö-, harraste- tai erikoismedia. Se voi olla joko jäsenyyden kautta saatava tai erikseen tilattava tuote.
Vuoden asiakasmedia -sarjassa palkitaan aikakausmedia, joka palvelee julkaisijan asiakkaita juuri heille sopivissa kanavissa. Media vahvistaa asiakastyytyväisyyttä, lisää yrityksen tunnettuutta ja nostaa esiin yritykselle merkityksellisiä aiheita kiinnostavalla tavalla. Yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet ja lukijan palveleminen ovat erinomaisessa tasapainossa, ja media on lukijalleen tärkeä asiakasetu. Arvioinnissa huomioidaan julkaisun laatu sekä journalistiset ansiot kaikissa lehden kanavissa. Mikäli lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle on toimitettava 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2023 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Tähän sarjaan voivat osallistua vain Aikakausmedian jäsenten kustantamat, julkaisemat tai tekemät asiakasmediat. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta mediaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Vuoden aikakausmediatoimittaja kirjoittaa vetävästi, nostaa esiin lukijoille tärkeitä aiheita ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hän jäsentää sisällön perustellusti ja tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen. Kilpailuehdotukseen on liitettävä toimittajan kaksi erilaista aikakausmediassa vuonna 2023 julkaistua tekstiä. Sarjaan voi ilmoittaa samasta mediasta enintään kaksi eri toimittajaa. Vuoden aikakausmediatoimittajaa voi ehdottaa kustantajan, julkaisijan tai toimituksen edustaja. Toimittaja voi myös ehdottaa itseään. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta toimittajaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Huomaathan, että tässä sarjassa palkitaan kirjoittava toimittaja. Mikäli jutut halutaan arvioitavaksi kokonaisuutena (teksti, taitto, valokuvat, audio tai video), kannattaa ilmoittaa ne Vuoden juttu -sarjaan tai Vuoden lifestylejuttu -sarjaan. Myös video- tai audiototeutuksille ja digiratkaisuille on oma sarjansa.
Sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää. Osallistumiseen vaaditaan kuvat kolmesta aikakausmediajutusta vuodelta 2023. Kuvien enimmäismäärä on yhteensä 40 kappaletta. Sarjaan voi osallistua yhdessä tai useammassa aikakausmediassa julkaistuilla kuvilla. Kuvien on oltava julkaistu Aikakausmedian jäsenten kustantamissa tai julkaisemissa aikakausmedioissa.Vuoden valokuvaajaa voi ehdottaa kustantajan, julkaisijan tai toimituksen edustaja. Kuvaaja voi myös ehdottaa itseään. Jos sama kuvaaja ilmoitetaan kilpailuun useamman kerran, ylimääräiset ehdotukset karsitaan. Sarjaan voi ilmoittaa samasta mediasta enintään kaksi eri valokuvaajaa. Kuvaaja voi olla joko lehden vakituinen työntekijä tai freelancer. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta kuvaajaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Vuoden uudistus tuo jotain uutta ja raikasta aikakausmediaan tai alalle. Uudistus voi olla kilpailuvuonna lanseerattu brändinlaajennus, sovellus, kerronnan muoto, digitaalinen ulottuvuus tai uudenlainen tapa hankkia tilaajia. Uudistuksella on sitoutettu entistä paremmin yleisöä, tavoitettu uusia lukijoita, saavutettu kaupallista menestystä tai kehitetty journalistisia prosesseja. Uudistus luo positiivista innostusta alalle ja se toimii esimerkkinä muille tekijöille. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta uudistusta (edellisessä kilpailussa uudistaja) ei palkita peräkkäisenä vuonna. Huom! Sarjassa ei palkita lehden sisältö- tai ulkoasu-uudistuksia, vaan jotakin kokonaan uutta. Sarjaan voi ilmoittaa samasta mediasta enintään kaksi uudistusta.
Sarjassa palkitaan juttu, joka on kaikin puolin vaikuttava. Se on laadukas, merkityksellinen ja huolella tehty ja se on jättänyt lukijaan jäljen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaaliseen esittämiseen tukevat jutun sisältöä. Vuoden juttu edustaa aikakausmediajournalismia parhaimmillaan. Sarjaan voi ilmoittaa vain yksittäisiä juttuja, ei juttusarjoja. Media voi osallistua kahdella vuoden 2023 aikana printissä tai digissä julkaistulla jutulla. Ilmoittaja vastaa siitä, että lehti on tietoinen osallistumisesta. Vuoden juttua voi ehdottaa kustantajan, julkaisijan tai toimituksen edustaja.
Huomaathan, että tässä sarjassa palkitaan juttuja kokonaisuutena, ei pelkästään tekstiä. Ilmoita tähän sarjaan toteutukset, jotka kokonaisuudessaan nousevat tavanomaisten juttujen yläpuolelle.
Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva lifestylejuttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkustelua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta, ja teksti, kuvat, taitto ja mahdolliset digitaaliset elementit muodostavat enemmän kuin osiensa summan. Sarjaan voi ilmoittaa vain yksittäisiä juttuja, ei juttusarjoja. Media voi osallistua kahdella vuoden 2023 aikana printissä tai digissä julkaistulla jutulla.
Vuoden ulkoasu -sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa käytetyissä kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Taitto, typografia, väri- ja kuvamaailma ja muut visuaaliset valinnat tekevät aikakausmediasta miellyttävän käyttää. Vuoden ulkoasua voi ehdottaa kustantajan, julkaisijan tai toimituksen edustaja. Mikäli lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle on toimitettava 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2023 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta mediaa ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Sarjassa palkitaan toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille. Sarjaan voi ilmoittaa samasta mediasta enintään kaksi ehdotusta. Huom! Audio- ja videototeutuksille ja vuoden uudistukselle on oma sarjansa.
Sarjassa palkitaan video- tai audiototeutus, joka osaltaan nostaa aikakausmedian profiilia, täydentää oivallisesti yksittäistä juttua tai tuo jotain uutta lehden sisältöihin. Palkittava toteutus tuo lisäarvoa olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta. Sarjaan voi ilmoittaa konsepteja (kuten luovat tavat käyttää ääntä tai videota juttujen yhteydessä), yksittäisiä toteutuksia tai laajempia sarjoja (kuten podcastit tai videosarjat). Toteutukset voivat olla julkaistu millä tahansa lehden digitaalisella alustalla tai lehden somekanavalla. Yhdeltä aikakausmedialta voi ilmoittaa korkeintaan kaksi ehdokasta. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta toteutusta ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Vuoden aikakauslehtikansi -sarjassa etsitään painetun lehden kantta, joka kiinnittää lukijan huomion ja saa tarttumaan lehteen. Esituomaristo valitsee yleisöäänestykseen 10 parasta kantta. Kriteerinä valinnassa on kannen visuaalisuus, kohderyhmää puhutteleva otsikointi ja kokonaisuuden houkuttelevuus. Voittajan valitsee suuri yleisö. Äänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla maaliskuun ajan.
Lehti voi ilmoittaa kilpailuun mukaan yhden kannen vuodelta 2023. Ilmoittaja vastaa siitä, että lehti on tietoinen kilpailuun osallistumisesta. Sarjaan ei hyväksytä useamman kannen toteutuksia tai toteutuksia, jotka jatkuvat lehden takakanteen tai avattavalle kääntölehdelle.
Erikois-Editillä palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Palkitsemisen peruste voi olla myös tärkeiden aiheiden nostaminen julkiseen keskusteluun tai journalismin, median tai lukutaidon kehittäminen.
Ehdokkaaksi voi ilmoittaa tahon, joka on esimerkiksi:
Erikois-Editin saajaa voi ehdottaa kuka tahansa. Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta ehdokasta/ehdotusta ei palkita peräkkäisenä vuonna.
Sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Toteutus pysäyttää lukijan ja kiteyttää mainostajan viestin muistettavalla tavalla. Mainos on julkaistu sille sopivissa aikakauslehdissä. Tähän sarjaan voi ilmoittaa myös erikoisratkaisun, joka hyödyntää aikakauslehden fyysisyyttä. Mainoksen tai mainossarjan on oltava julkaistu jossakin suomalaisessa aikakauslehdessä kilpailuvuoden aikana. Mainoksen voi ilmoittaa kilpailuun mukaan mainostaja, mainostoimisto (tai muu suunnittelusta vastannut taho), mediatoimisto tai aikakausmediakustantajan edustaja.
Huom! Tässä sarjassa painopiste on luovassa ratkaisussa. Mikäli ilmoittamasi toteutus on loistanut erityisesti hyvissä tuloksissa, ilmoita toteutus Vuoden aikakausmediakampanja -sarjaan.
Sarjassa palkitaan vuonna 2023 aikakausmediassa toteutettu kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee mainostajan kohderyhmää sille sopivalla tavalla ja sopivissa kanavissa. Kampanja voi hyödyntää yhtä tai useampaa aikakausmedian kanavaa, mutta sen ei tarvitse olla eksklusiivisesti aikakausmediassa toteutettu. Tuomaristo keskittyy arviossaan aikakausmediakanavien osuuteen. Kampanjan voi ilmoittaa kilpailuun mainostaja, mainostoimisto (tai muu kampanjan suunnitellut taho), mediatoimisto tai aikakausmediakustantajan edustaja.
Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä valitsee vuoden 2023 aikakausmediamainostajan. Sarjassa kiinnitetään erityistä huomiota mainospanostuksiin sekä aikakausmedioiden monipuoliseen hyödyntämiseen osana markkinoinnin kokonaisuutta.
Tähän sarjaan ei voi ilmoittautua.
Ohjeet painettujen lehtien toimittamiseen
⚠️ Printtilehtien lähettäminen on pakollista Vuoden aikakausmedia -sarjoissa ja Vuoden ulkoasu -sarjassa, mikäli lehti ilmestyy painettuna. Myös muihin sarjoihin voi toimittaa lehtiä, mikäli se helpottaa tuomariston työtä (Erikois-Edit, Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja).
⚠️ Lehtiä toimitetaan 5 kappaletta lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2023 (yhteensä 2 × 5 lehteä = 10 lehteä).
⚠️ Lehtien on oltava perillä Aikakausmediassa 19.1. kello 16.00 mennessä. Lehdet voi lähettää jo ennen ilmoittautumislomakkeen täyttämistä.
⚠️ Lehtien toimitus postitse 👉 Aikakausmedia, PL 185, 00131 Helsinki. Lehtien toimitus lähetillä 👉 Aikakausmedia c/o Julkaisumonistamo, Pohjoinen Makasiinikatu 2, kiinteistön sisäpiha, 00130 Helsinki (toimitus arkisin klo 8.00–16.00).
Huom! Muistathan merkitä lähetykseen, mihin kilpailusarjaan lehdet on tarkoitettu.
Lisätiedot Editkilpailusta:Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo.