Toimitukselliset sarjat

Vuoden yleisömedia

Eeva, A-lehdet Oy

Lähes yhdeksänkymppinen Eeva on uudistunut rohkeasti ja raikkaan feministisesti erityisesti uuden eeva.fi-verkkoalustansa myötä. Syvällisistä henkilöjutuistaan tunnetusta lehdestä huokuu ymmärrys siitä, että ihmisen elämään mahtuu myös rosoa, ristiriitaa ja keskeneräisyyttä. Digissä Eeva näyttää etsivän aivan uutta olemusta ja kokemusta siinä onnistuen: Eeva on ennallaan, mutta uudessa muodossa, formaateissa ja uusien yleisöjen saatavilla.

eeva.fi

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Tehy-lehti, Tehy ry

Tehy-lehti on me-henkeä henkivä järjestömedia, jossa jäsenistön ääni todella kuuluu! Lehti tarjoaa hyvässä suhteessa hoitotyön arkea, kollegiaalista ajatuksenvaihtoa, selkeitä kysymyksiä ja vastauksia sekä edunvalvonta-asiaa. Poikkeuksellisen vahva vuorovaikutteisuus jäsenistön kanssa tekee mediasta aidosti merkityksellisen. Erityismaininnan lehti ansaitsee lukuisista siteerauksia valtakunnallisissa medioissa.

tehylehti.fi

Vuoden asiakasmedia

Yhteishyvä, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK

Omaääninen lehti on runsas lukupaketti, joka pitää sisällään koskettavia ja ajankohtaisia juttuja, jotka kytkeytyvät luontevasti SOK:n arvoihin ja tavoitteisiin. Journalismin kanssa rinta rinnan kulkevat kiinnostavat kaupalliset sisällöt. Lehdessä on kuvajournalistisesti yllättäviä ja laadukkaita valintoja. Kaikista lehden kanavista välittyy tunne, että nyt tehdään vaikuttavaa aikakausmediaa suurella sydämellä.

yhteishyva.fi

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Petri Pöntinen, Suomen Kuvalehti

Petri Pöntinen taitaa featurejutun kultaisen säännön: näytä, älä kerro. Hän kirjoittaa koukuttavasti aina ensimmäisestä lauseesta lähtien ja kuvaa minimalistisella tyylillään tunnelmia ja tilanteita isojen ilmiöiden ympärillä. Toimittaja laittaa itsensä kunnioitettavasti likoon, mutta pysyttelee samalla kertojana tyylikkäästi taustalla. Parhaimmillaan teksti on kuin kaunokirjallisuutta, ja jutut osoittavat, kuinka suuri arvo klassisella reportaasilla voi olla.

Arvioidut jutut:
Rajalla
Saari nimeltä Suomi

 

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Akseli Valmunen, freelancer, Suomen Kuvalehti

Akseli Valmunen on kiistattoman lahjakas ja omintakeinen valokuvaaja, jonka teokselliset kuvat antavat juttuihin yhteiskunnan rakenteita paljastavan, mutta aina ihmiseen tarkentavan lisänsä. Hänen huomionsa maailmasta kiinnittyvät merkillisiin ja outoihin yksityiskohtiin, ja lakonisen toteavalla tavalla hän avaa lukijalle uusia näkökulmia tuttuihin aiheisiin. Valmusen vahvasti kuvajournalismin perinteessä kiinni olevat kuvat haastavat ajatuksella, voiko etäinen olla samaan aikaan intiimi.

Akseli Valmusen kilpailukuvat

Vuoden uudistaja aikakausmediassa

TAUKO Magazinen toimitus: Kaisa Rissanen, Mila Moisio ja Hanna Niemi

TAUKO Magazine on raikas esimerkki toimialalle siitä, mitä aikakaumedia voi olla. Reippaasti arvonsa esiin tuova lehti liputtaa eettisyyden ja vastuullisuuden puolesta ja osoittaa, että monimuotoinen representaatio on paitsi arvovalinta myös hyvää liiketoimintaa. Kunnianhimoisesti suoraan kansainvälisille markkinoille lanseerattu englanninkielinen lehti huokuu laatua ja houkuttelee tarttumaan lehteen. Harmoninen ja tyylikäs printti kytkeytyy saumattomasti digiulottuvuuteen ja verkkokauppaan.

taukomagazine.com

Kuva: Laura Oja

Vuoden aikakausmediajuttu

Repojen konsertti, Suomen Luonto 10/2022

Tekijät: toimittaja Anna Tuominen, valokuvaaja Harri Tarvainen, valokuvaaja Raisa Kyllikki Ranta, AD Marika Eerola, verkkotuottaja Laura Salonen, verkkotuottaja Annakaisa Vänttinen, toimituspäällikkö-editori Antti Halkka ja päätoimittaja-editori Heikki Vasamies

Kaunis ja näyttävä juttu on tieteen popularisointia parhaimmillaan. Uutta tietoa tarjoava teksti etenee kuin jännityskertomus ja herättää ajattelemaan luonnon mysteerien lisäksi tieteen tekemisen perusteita. Juttu jättää lukijalle hyvän mielen ja sivistyneen olon. Digiversio tarjoaa juttuun loppusilauksen, jota lukija jää kaipaamaan: tältä ne revontulet kuulostavat.

Lue digijuttu tai
näköislehtijuttu

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa

Viinilehti, Viinilehti Oy

Tämä lehti sai tuomariston huokailemaan ihastuksesta ja analysoimaan sitä kuin vuosikertaviiniä: se on salaperäinen, elegantti, yllätyksellinen, arvokas ja ryhdikäs. Printtilehti on kruununjalokivi, jonka monipuolinen kokonaisuus on huolella mietitty. Taitto on selkeää ja hengittävää, fontit omaleimaisia ja kannet kansainvälistä tasoa. Ulkoasu vaikuttaa kaikissa kanavissaan tekijöidensä henkilökohtaiselta rakkauden tuotteelta, jossa jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu.

viinilehti.fi

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Eevan kirjaklubi, Eeva

Tekijät: päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki, toimituspäällikkö Annaleena Jalava, toimituspäällikkö Outi Rastas, kuvaaja Hannes Paananen, audiotuottaja Kati Lahtinen, äänituottaja Panu Pentikäinen / Pulu Studio, sometuottaja Katri Koskinen, projektipäällikkö Niina Mäkinen, johtava AD Reetta Röynä

Uudenlainen virtuaalitapahtuma ottaa yleisön aidosti mukaan ja siitä tehty podcast näyttää suuntaa kirjallisuuspodcastien genressä. Jalkautus on huolella mietitty, ja konseptista otetaan kaikki irti: livelähetysten, videoiden, podcastien, printtijuttujen ja kirjamessujen ystävät tavoitetaan jokaiselle sopivassa kanavassa. Kantava voima on kiinnostavien vieraiden lisäksi haastattelijoiden aito innostus sekä taito antaa haastateltaville tilaa puhua ilman kiireen tuntua. Tämä konsepti koukuttaa kaikenikäiset kulttuurin ystävät!

Lue lisää
Kuuntele Spotifyssa

Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys

Image 11–12/2022, A-lehdet Oy

Suuri yleisö äänesti Imagen voittoon 1 084 äänellä. Kansiäänestys oli käynnissä kilpailusivustolla maaliskuun ajan. Yhteensä ääniä annettiin 5 976.

Äänestäjien mukaan kansi oli aito, kaunis ja virkistävästi tavanomaisesta kuvastosta poikkeava.

”Aito rehellinen kuva herättää huomiota positiivisesti poikkeavuudellaan nykyisestä filtterien täyttämästä valtavirrasta.”

”Kannen sommittelu ja tunnelma on maaginen. Seela Sella vaikuttaa hauraudessaan niin vahvalta ja viisaalta ja asennosta tulee mieleen enkeli. Upea kansi!”

”Pysäyttävä, puhutteleva. Kuin taideteos, tätä voisi katsella uudelleen ja uudelleen.”

Vuoden irtonumero

Apu 10/2022, A-lehdet Oy

Yksinkertaisuudessaan poikkeuksellisen vaikuttava toteutus. Ajankohtainen kansi erottui irtonumerohyllystä selkeydellään ja oli omassa luokassaan myyntimenestys. Kaikki ylimääräinen oli riisuttu kannesta, eikä hillitysti merkitty hintatieto vienyt voimaa kiinnostavalta kuvalta ja koskettavalta sitaatilta.

Erikois-Edit

Apu Juniorin ukrainankielinen numero

Kun yhteistä kieltä uudessa maassa ei vielä ole, jokainen tervetulleeksi toivottava teko on tärkeä. Apu Juniorin ukrainankielinen numero kertoi sotaa paenneille lapsille suomalaisesta yhteiskunnasta kiinnostavasti ja vaikean tilanteen huomioiden. Iloa ja lohtua tarjonnut painettu lehti ilmestyi myös suomeksi ja kannusti suomalaisia ja ukrainalaisia lapsia tutustumaan toisiinsa. Pienen toimituksen suuri ponnistus oli solidaarinen teko ilman taloudellista intressiä.

Markkinoinnilliset sarjat

Vuoden aikakauslehtimainos

Kyllä joku hoitaa (sarja)

mainostaja: Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Kristiina Ahonen, viestintäjohtaja ja
Heidi Hänninen, viestintäpäällikkö

mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Kalle Wallin, Creative Director; Tero Ahonen, Creative, copywriter; Laura Syväniemi, Creative, copywriter; Jukka Hannula, Creative, AD; Kai Heinonen, Production AD; Atte Maunula, Junior Creative, Production AD; Hanna Rissanen, Project Manager; Satu Taipola, Project Director

filmi- ja stillkuvat: Lucy Loves Stories
Mikko Rosvall, CEO; Rane Tiukkanen, Director; Marko Antila, Producer; Fareedah Qutishat, Prod. manager; Kari Ylitalo, DOP, kuvaaja; Lauri Ritari, Post-Production Generalist / VFX Supervisor

mediatoimisto: OMD Finland
Sanna Elopuro-Höylä, Director, Media Activation; Eveliina Pärssinen, Head of Video; Pirjo Jäntti, Senior Specialist Print, radio & OOH; Liisa Hedlund, Operator, Programmatic; Tommi Tappola, Social Media Specialist

Tunteisiin vetoava toteutus pysäyttää ja kertoo oleellisen jo ensivilkaisulla. Vaikka vain käsineet näkyvät, keskiössä on ihminen. Mainokset nostavat julkisten ja hyvinvointialojen ammattilaisten omanarvontuntoa ja tekevät näkyväksi tätä tärkeää työtä. Dramaattisesti mutta riittävän realistisesti visualisoitu oivallus toimii sekä yksittäisissä mainoksissa että sarjana. Ajattomasta konseptista voi ammentaa jatkossakin.

Vuoden aikakausmediakampanja

Kyllä joku hoitaa

mainostaja: Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Kristiina Ahonen, viestintäjohtaja ja Heidi Hänninen, viestintäpäällikkö

mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Kalle Wallin, Crative Director; Tero Ahonen, Creative, copywriter; Laura Syväniemi, Creative, copywriter; Jukka Hannula, Creative, AD; Kai Heinonen, Production AD; Atte Maunula, Junior Creative, Production AD; Hanna Rissanen, Project Manager; Satu Taipola, Project Director

filmi- ja stillkuvat: Lucy Loves Stories
Mikko Rosvall, CEO; Rane Tiukkanen, Director; Marko Antila, Producer; Fareedah Qutishat, Prod. manager; Kari Ylitalo, DOP, kuvaaja; Lauri Ritari, Post-Production Generalist / VFX Supervisor

mediatoimisto: OMD Finland
Sanna Elopuro-Höylä, Director, Media Activation; Eveliina Pärssinen, Head of Video; Pirjo Jäntti, Senior Specialist Print, radio & OOH; Liisa Hedlund, Operator, Programmatic; Tommi Tappola, Social Media Specialist

käytetyt mediat: printti (aikakauslehdet: Aromi, Demokraatti, Lapsen maailma, Motiivi, Puhtausala, Sosiaali & Terveysala Tänään, Turvallisuus & Riskienhallinta sekä Työ Terveys Turvallisuus), digi, some, natiivi, videot, audiot, Some, DOOH ja TV

“Kyllä joku hoitaa” on malliesimerkki siitä, miten kirkas oivallus ja pysäyttävä dramatisointi kantaa useissa kanavissa. Kampanja onnistui puhuttelemaan kriittisesti ammattiyhdistyksiin suhtautuvia nuoria ja sai JHL:n jäsenmäärän kasvuun. Vaikutukset mielikuvaan ja tunnettuuteen kertovat huolella suunnitelluista kohtaamispisteistä ja eri kanavien vahvuuksien ymmärtämisestä. Hieno kokonaisuus!

Vuoden aikakausmediamainostaja

DNA

DNA on aikakausmedioihin voimakkaasti panostava mainostaja, joka räätälöi mainontaansa taitavasti eri yleisöille. Perinteisen printti- ja digimainonnan lisäksi DNA on hyödyntänyt oivallisesti aikakausmedioiden tapahtumia, advertoriaaleja ja natiivimainontaa. Mainonta ei ainoastaan näytä hyvältä, vaan myös todistetusti toimii!

Siirry takaisin sivun alkuun