Tässä ovat Editkilpailun 2023 shortlistat! Voittajat julkistetaan 16.5. juhlittavassa Editgaalassa. Tutustu tuomaristoon täältä.
Vuoden aikakausmedia -sarjoille (Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia) yhteisiä arviointikriteerejä ovat kokonaisvaltainen journalistinen laatu jutuissa, kuvissa ja ulkoasussa, ymmärrys yleisön tarpeista, innovatiivisuus sekä yleisön tavoittaminen sille sopivissa kanavissa. Tuomaristo arvioi medioita kokonaisvaltaisesti kaikissa niiden painetuissa ja digitaalisissa kanavissa.
Kustannus Oy Demokraatti
demokraatti.fi
Alma Talent Oy
talouselama.fi
Helsingin yliopisto
helsinki.fi/fi/yliopisto-lehti
Suomen Arkkitehtiliitto
ark.fi
Suomen Ekonomit
Kemian seurat / Era Content
kemia-lehti.fi
Helsingin Satama Oy / Omnipress Oy
portofhelsinki.fi/kaija
Kesko / Genero Oy
k-ryhma.fi/pirkka-lehti
Valio Aimo / Genero Oy
valioaimo.fi/lehdet
Kotiliesi
Arvioidut jutut: Mitä me oikeasti siivoamme? Se on sitten 500 euroa, kiitos!
ET-lehti
Arvioidut jutut: Tuulta päin Melkein presidentti
Suomen Luonto
Arvioidut jutut: Haahkan henkivartijat Suuri arkkitehtuurikilpailu
Sarjassa palkitaan toimittaja, joka kirjoittaa vetävästi, nostaa esiin lukijoille tärkeitä aiheita ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hän jäsentää sisällön perustellusti ja tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen. Tuomaristo arvioi kaksi tekstiä jokaiselta ehdokkaalta.
Kuvat: Mirva Kakko, Anna Huovinen ja Kimi Nurminen.
Suomen Kuvalehti, freelancer
Image, freelancer
Sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää. Tuomaristo arvioi jokaiselta kuvaajalta kuvat kolmesta aikakausmediajutusta.
Kuvat: Aapo Huhta, Sanna Lehto, Juuso Westerlund
Kilpailukuvat: Aapo Huhta
Hän: Pihla Viitala, Suomen Kuvalehti 14–15/2023
Olisinpa niinkuin hän, Suomen Kuvalehti 25–26/2023
Tervetuloa ruusujen saarelle, Suomen Kuvalehti 51/2023
Kilpailukuvat: Sanna Lehto
Kaiken se kestää, kaiken se kärsii, Image 7-8/2023
Menetysresepti, Image 4/2023
Ruben Stillerin luvattu maa, Image 11-12/2023
Kilpailukuvat: Juuso Westerlund
Puuhakas enkeli, Image 5/2023
Salakielen taitaja, Image 7-8/2023
Maatalous 2.0, Image 6/2023
HS Sport Digi 14.4.2023
Tekijät: tuottaja ja toimittaja Heini Maksimainen, kuvaaja Outi Neuvonen, tekstin editointi Laura Kangasluoma, kuvatoimittaminen Maria Lähteenmäki, ulkoasu Terhi Montonen.
Lue juttu
Kodin Kuvalehti 11/2023
Tekijät: toimittaja Venla Pystynen, valokuvaaja Panu Pälviä, graafinen suunnittelija Johannes Laukkanen, toimituspäällikkö Ulla Ahvenniemi (tekstin editointi).
Tekoja 3/2023
Tekijät: toimittaja Ulriikka Myöhänen, valokuvaaja Antti Yrjönen, AD Nici Lönnberg, päätoimittaja Erik Nyström, toimitussihteeri Elisa Rimaila.
Lue juttu printtiversiona tästä ja diginä tästä
Vuoden juttu on kaikin puolin vaikuttava. Se on laadukas, merkityksellinen ja huolella tehty ja se on jättänyt lukijaan jäljen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaaliseen esittämiseen tukevat jutun sisältöä.
Gloria 12/2023
Tekijät: päätoimittaja Kristiina Raitala, valokuvaaja Mikko Hannula, toimittaja Siina Leppä.
Mondo 12/2023
Tekijät: toimittaja Jenni Arbelius, valokuvaaja Anna Liukas.
Trendi 5/2023
Tekijät: valokuvaaja Satu Nyström, stailisti Annika Rantala, meikkaaja Essi Kylmänen, Iisa R, As You Are -mallitoimisto.
Vuoden lifestylejuttu on visuaalinen, houkutteleva ja tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkustelua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta.
A-lehdet
Arkkitehtiliitto
TAUKOdesign
Sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa käytetyissä kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Taitto, typografia, väri- ja kuvamaailma ja muut visuaaliset valinnat tekevät aikakausmediasta miellyttävän käyttää.
Otavamedia Oy
Suomen Ekonomit ry
Suomen luonnonsuojeluliitto
Vuoden aikakauslehtikannen valitsee suuri yleisö esituomariston valitsemista kymmenestä kannesta. Äänestys oli käynnissä kilpailusivustolla maaliskuun ajan, ja ääniä annettiin lähes 4 000.
A-lehtien ajankohtaismediat
A-lehtien ajankohtaismediat lanseerasi uuden Apu360-sovelluksen ja uudisti digitaalisia sisältöjään kokonaisuutena.
Tutustu sovellukseen
Meillä kotona
Meillä kotona -kaupat yhdistää mediasisältöjä ja verkkokauppaa uudella tavalla ja luo uuden tulovirran perinteisen digimainonnan rinnalle.
Tutustu kauppaan
Suomen Luonto -lehden koko arkisto vuodesta 1941 alkaen digitoitiin lukijoiden, tutkijoiden ja julkaisijan käyttöön.
Tutustu arkistoon
Vuoden digi on toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.
K-ryhmä + Genero, Hasan ja Miltton
Ikoninen Pirkka uudisti digitaalisia sisältöjään eri kanaviin sopiviksi ja tavoitti uutta nuorta yleisöä Tiktokissa ja muissa somekanavissa.
Pirkka Hacks Tiktokissa
TM Tuuma on Tekniikan Maailman oma tekoäly, joka hakee tietoa ja vastauksia kysymyksiin lehden 20 000:sta artikkelista.
Tutustu TM Tuumaan
Tivi in English julkaisee Tivin juttuja englanniksi ja palvelee muualta tulleita Suomessa työskenteleviä IT-alan ammattilaisia, joita on Suomessa noin 10 000. Jutut käännetään englanniksi tekoälyn avulla.
Tivi in English
Vuoden uudistus on tuonut jotain uutta ja raikasta edustamaansa aikakausmediaan. Uudistus voi olla kilpailuvuonna lanseerattu brändinlaajennus, sovellus, kerronnan muoto, digitaalinen ulottuvuus tai uudenlainen tapa hankkia tilaajia.
Apu360
Kun Ukrainan sota alkoi, moni mietti, mitä itse tekisi, jos joutuisi rintamalle. Totuus on, että lähes jokainen meistä voi muuttua tappajaksi, kertoo Suomen tunnetuin vankilapsykiatri ja Apu-lehden kolumnisti Hannu Lauerma kolmen tunnin mittaisessa dokumentaarissa äänikirjassa.
Käsikirjoitus, ohjaus, äänisuunnittelu: Sami Kuusela
Kuuntele äänikirja tästä
Toukola on lyhytvideoihin keskittynyt uusi lifestyle-media, joka jakaa vinkkejä ja inspiraatiota kotoilijoille ja käsin tekeville ihmisille. Toukolassa julkaistaan uusi lyhytvideo joka päivä. Sisällöt käsittelevät ruokaa, käsitöitä, askartelua, puutarhan- ja kodinhoitoa.
Otavamedian ja Kotilieden Toukola-tiimi: videotuottaja Anni Reenpää, Food Manager Sanna Mansikkamäki, sisältöstrategi Karoliina Närvänen, DOP / editori Miika Kainu, vastaava tuottaja Ulla Lehtinen, tuottaja Outi Hakkarainen, toimittaja-tuottaja Johanna Keponen, toimittaja Sinimaria Halonen, toimittaja Alina Koskela, ulkoasupäällikkö Sari Kaitila, toimituspäällikkö Uura Hagberg, vastaava päätoimittaja Saija Hakoniemi
Toukola verkossa Toukola Kotilieden Instagramissa
Suomen Kuvalehti
Juttu käsittelee Nord Stream -kaasuputken taustaa ja vaiheita. Aiheesta tuli erityisen ajankohtainen, kun putket vaurioituivat käyttökelvottomiksi räjähdyksissä syksyllä 2022. Juttu ilmestyi Suomen Kuvalehden printtiversiona numerossa 1/2023 ja samaan aikaan verkkojuttuna, jossa on animoitu kuvitus ja audioversio. Sama juttu ilmestyi myös yhdessä Otavan kanssa kustannettuna äänikirjana.
Tekijät: toimittaja Elina Järvinen, toimittaja Milka Valtanen, graafinen suunnittelija Jussi Kaakinen, äänikirjaversion lukija Jukka Pitkänen, äänikirjan kustantaminen Kustannusosakeyhtiö Otava
Juttu verkossa Juttu äänikirjana
Sarjassa palkitaan video- tai audiototeutus, joka osaltaan nostaa aikakausmedian profiilia, täydentää oivallisesti yksittäistä juttua tai tuo jotain uutta lehden sisältöihin. Palkittava toteutus tuo lisäarvoa olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta.
Briif Technologies
Uusi audiopalvelu Briif kokoaa useiden aikakauslehtien juttuja yhden kuukausimaksun alle. Palvelussa on tarjolla ääneen luettuja kuratoituja juttuja erilaisista teemoista, kuten taloudesta, viihteestä ja politiikasta.
Lue lisää
Eeva.fi ja A-lehtien naisten media
#nytriittää-kampanja herätti keskustelua ja tietoisuutta seksuaalisesta häirinnästä ja naisiin kohdistuvasta lähisuhdeväkivallasta. Kampanja näkyi printissä, verkossa ja somessa.
Suomen Luonto on valinnut vuoden turhakkeen 24 vuoden ajan. Siitä on tullut instituutio, jota lehti on vaalinut. Vuoden turhakkeita ovat olleet muun muassa kertakäyttögrilli, liika lihansyönti ja terassilämmitin. Valinnasta uutisoivat nykyään yleensä useimmat keskeiset mediat.
Sarjassa palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa tai kehittänyt aikakausmedia-alaa poikkeuksellisen ansiokkaasti.
mainostaja: Aarikka Riia Sandström, toimitusjohtaja
suunnittelu: Aarikka graafinen suunnittelija Henna Helin, valokuvaaja Teo Pyykkönen
muut tekijät: sisustustoimittaja ja stylisti Jonna Kivilahti alkuperäinen copy, Laura Andersson, Grundlage
käytetyt mediat: Anna
mainostaja: Berner markkinointijohtaja Satu Laakso, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander
mainostoimisto: Miltton Creative Director Erkko Mannila, Art Director Roope Sandberg, Copywriter Mikko Mäkelä, Project Manager Minna Malinen, Graphic Designer Sanna Hyvärinen, Account Director Hanna Laakkonen, Copywriter Erika Raiskinen
mediatoimisto: Dentsu strateginen suunnittelija Veli-Pekka Ojamaa, Commercial Director Johanna Mustonen
muut tekijät: valokuvaaja Christian Jakowleff, Set Designer Päivi Helander
käytetyt mediat: Apu, Avotakka, Eeva, Kauppalehti Optio, Kotiliesi, Tekniikan maailma
mainostaja: Fat Lizard Brewing luova johtaja Topi Kairenius
suunnittelu: Fat Lizard Brewing luova johtaja Topi Kairenius, markkinointi-AD Maija Tuovinen
käytetyt mediat: Inferno, Soundi
Sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Toteutus pysäyttää lukijan ja kiteyttää mainostajan viestin muistettavalla tavalla.
mainostaja: Berner / M2 Beauté Eyelash Activating Serum Brand & Sales Manager Noora Laurinus, Brand Coordinator Miina Tyvijärvi
suunnittelu: A-lehdet / luovat ratkaisut -tiimi projektipäällikkö Tiia Salomaa, luova suunnittelija Anna-Sofia Lahdensuo
muut tekijät: A-lehdet asiakkuuspäällikkö Veera Nuru, luova suunnittelija Anna-Sofia Lahdensuo, projektipäällikkö Tiia Salomaa, valokuvaaja Kristiina Kurronen, make-up artist Mervi Markkanen
käytetyt mediat: printtiadvertoriaalit (Kauneus & Terveys, Trendi), digi (eeva.fi), uutiskirjeet (eeva.fi, terve.fi, Kotivinkki, Kauneus & Terveys)
käytetyt mediat: printti ja digi (Apu, Avotakka, Eeva, Kauppalehti Optio, Kotiliesi, Tekniikan maailma), sosiaalinen media, sanomalehdet
mainostaja: Lohjan kaupunki viestintä- ja markkinointipäällikkö Evita Malm viestintäkoordinaattori Roosa-Maria Kylli
suunnittelu: Sanoma Media Finland, Ankkalinna luova suunnittelu Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, copywriter Meri-Helene Mikkola
käytetyt mediat: printti (Aku Ankka), digi (akuankka.fi), Aku Ankan Instagram ja Facebook Lohjan kaupungin somekanavat ja tapahtumat
muut tekijät: asiakaspäällikkö Johanna Nurmikari, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, ankkapiirtäjä Kari Korhonen
Lohjalle lompsis -digitaalinen mainosliite Aku Ankan Lohja-visa
Sarjassa palkitaan kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee kohderyhmää sille sopivalla tavalla ja sopivissa kanavissa.
Sarjassa palkitaan mainostaja, joka on kilpailuvuonna panostanut aikakausmedioihin ja hyödyntänyt niiden mainosympäristöjä monipuolisesti ja laadukkaasti osana markkinoinnin kokonaisuutta. Tässä sarjassa ei ole shortlistaa.